A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól a rendszámosítást több lépés hajtja majd végre. Először az új járművek kapnak rendszámot – 2009. január elsejétől már minden két-, három- és négykerekű segédmotoros kerékpárt azonosítóval lehet csak forgalomba helyezni. A már használatban lévő járműveknél a haladék a típustól függ. A 2009 januárja előtt forgalomba helyezett négykerekű segédmotorokat – azaz főként kis teljesítményű, közúti közlekedésre alkalmas quadokat és a legapróbb mopedautókat – egy év múlva, 2009. május elsejétől lesz kötelező rendszámtáblával felszerelni. A még 2009 előtt forgalomba került robogókon csak 2011-től lesz kötelező a rendszám.
Az új szabályozás fontos eleme, hogy az eddig törvényi szempontból a senki földjén álló quadok helyzetét is tisztázzák. Egy részük jelenleg segéd- és nagymotornak sem minősül, így hatóságilag jobb híján technikai sporteszközként tekintenek rájuk – többségükben közülük kerülnek ki az erdők „rémei”. A tárca ezeket a quadokat is azonosíthatóvá tenné, hogy ne kerülhessék el a felelősségre vonást a természeti károk okozói. Az elképzelés szerint közúti közlekedésre nem jogosító, úgynevezett azonosítótáblát kapnának.
Azt, hogy pontosan hol, miként, és mennyiért kell a rendszámot beszerezniük a robogósoknak, quadosoknak és mopedautósoknak, még nem tudni, az igazságügyi és a közlekedési minisztérium ősszel áll elő a részletekkel.
A tervek szerint a legkisebb mopedautókra bevezetik az új, B1 kategóriás jogosítványt, amit csak 16 éves kortól lehet megszerezni. Az 5,4 lóerőnél kisebb teljesítményű járgányok jelenleg a 14 éves kortól megszerezhető „kismotoros” jogosítvánnyal is vezethetők, olcsóbb a biztosítás, és nincs teljesítményadó és műszaki vizsga sem. A rendszámosítás után személyautóként kerülnek majd besorolásra, az ezzel járó összes kötelezettséggel. Az ezekre érvényes B1-es jogosítványt is csak 16 éves kortól lehet majd megszerezni.
Forrás: Népszabadság