Nicolas Sarkozy francia államfő és Angela Merkel német kancellár Straubingban hosszú hónapok elkeseredett vitája után kompromisszumot kötött az új gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának a mértékéről – számol be a Népszabadság.

A két nagy autógyártó hatalom e témában teljesen eltérő érdekeket követ. Míg a franciák a kisebb-közepesebb méretű és motorizációjú, így a környezetet is kevésbé szennyező autókra esküsznek, a németek prémiumkategóriájú modelljei jóval több káros anyagot bocsátanak ki.

Az EU olyan előírást tervez, melynek értelmében 2012-től az új gépjárművek szén-dioxid-kibocsátását kilométerenként a jelenlegi 160 helyett 120 grammban korlátozza. A német-francia egyezség – amelynek részletei lapzártakor még nem kerültek nyilvánosságra – iránymutató lesz az EU többi 25 tagállama számára is.

A problémákat természetesen a pénz okozza, hiszen míg a francia gyártók modelljei kisebb módosításokkal teljesíthetik az EU által kitűzött célokat, addig a németek nagyobb, gyorsabb autóin komolyabb beavatkozások szükségesek ehhez, ami viszont jelentős befektetést igényel, illetve aki nem éri el az előírt értéket, az minden egys modell után büntetést fizet. A német gyártók ezért tartanak versenyképességük csökkenésétől.

Forrás: Népszabadság