Ma Magyarországon 3,3 millió gépkocsi fut az utakon, amelyből évi 7-8000 darab válik bűncselekmény áldozatává – tudtuk meg a frissen alakult Magyar Gép és Jármű Tulajdonvédelmi Munkacsoporttól.
A szakmai és hatósági összefogások révén megalakult szervezet célja, hogy munkájával a bűnüldöző és hatósági szerveket segítse az autólopások, a lízing és a biztosítási csalások sikeres felderítésében. Dr. Kondorosi Ferenc kormánybiztos szerint elsősorban az alkatrész-kereskedelmet és a bontók működését kell szigorítani, így érhető el hosszú távon a visszaélések számának csökkentése.
A munkacsoport első fegyvere egy speciális spray, amelyet Európában hosszú idő óta sikeresen használnak. A lakkspray-vel 0,1×0,1 mm-es azonosítókat visznek fel a jármű különböző alkatrészeire, amelyek az autó egyedi azonosítóját és országjelzést is tartalmaznak. Az így megjelölt járművek bekerülnek a nemzetközi OCIS- (Open Car Information System) adatbázisba, amelyet a bűnüldöző hatóságok már eddig is használtak.
Az utólagos jelöléssel foglalkozó cég kereskedelmi igazgatója szerint a cél az, hogy 2009-től minden új autó megkapja ezen azonosítókat. Az eljárás díja 60 eurót tesz ki, amelynek keretében 20 ezer egyedi azonosító kerül egyetlen jármű 40-50 elemére.
Az azonosítókat csak roncsolással vagy újrafényezéssel lehet eltávolítani, így a megjelölt autókat csak jelentős pénz- és időráfordítással lehetne feketén továbbértékesíteni.