Nem sikerült megállapodásra jutnia a személygépkocsik szennyezőanyag-kibocsátásáról az Európai Unió intézményeinek. A tanács, a bizottság és a parlament képviselői a héten egyeztettek, de nem tudtak dűlőre jutni, hogyan büntessék az előírásokat megszegő gyártókat.
Elsősorban Olaszország ellenezte, hogy magas büntetést helyezzenek kilátásba a gyártók számára. A magasabb büntetések hívei viszont azzal érvelnek, hogy ha csak kismértékű bírságot szabnak ki, azt a gyártók egyszerűen áthárítják a vevőkre és nem fognak környezetvédelmi fejlesztéseket végrehajtani.
Hétfőn az állandó képviselőknek sikerült viszont megállapodniuk a széndioxid-kibocsátási határértékekben. Az új szabályok szerint a gyártóknak 2012-től kellene csökkenteni a járművek károsanyag-kibocsátását, melynek mértéke 2015-re 130 gramm szén-dioxid lenne kilométerenként. A végső cél az, hogy 2020-ra a kilométerenkénti széndioxid-kibocsátás ne haladja meg a 95 grammot.
A 2015-ös határidő már elve egy kompromisszum eredménye, hiszen a fenti értéket eredetileg már 2012-re kellett volna teljesíteni. Számos tagállam ugyanakkor ellenzi, hogy a nehéz helyzetben lévő autóiparra további terheket rójanak, ezért adtak 3 év haladékot.
A tárgyalások december 3-án folytatódnak és a várakozások szerint legkésőbb az Európai Tanács decemberi üléséig sikerül majd megegyezni a kérdésben.
Forrás: Kitekintő