Nemrég beszámoltunk róla, hogy elfogadta Budapest 2020-ig szóló közlekedési fejlesztési tervét a Fővárosi Közgyűlés, amelyet a Fidesz nem szavazott meg, mert szerintük nem történt érdemi megbeszélés a tervezetről, egy véglegesnek tűnő előterjesztés került eléjük.
„Hihetetlen gyorsan készült el az anyag, se kerületekkel, se civilekkel nem egyeztettek rendesen. Az anyag nincs szakmailag alátámasztva, 2015 utánra még pénzügyi tervek sincsenek” – ezt már Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője mondta el a Vezess.hu kérdésére.
A szóvivő ugyanakkor hozzátette, a VEKE-nek számos módosító javaslata volt. Így nekik is meg kell majd köszönni, ha valóban összekötik a 2-es metró és a gödöllői HÉV vonalait. Ezen túlmenően az egyesület szeretné, ha a fogaskerekű egészen a Moszkva térig, a 3-as metró pedig Káposztásmegyerig járna.
Korábban már közlekedett villamos a Rákóczi úton, illetve az Erzsébet hídon, amelyeket ma buszok helyettesítenek, a VEKE szeretné, ha a régi rend állna vissza. A fenti javaslatokat sikerült a politikusokkal elfogadtatniuk így ezek szerepelnek is a tervek között.
Ha megvalósul az Erzsébet hídon futó villamos, annak az autósok sem lennének kárvallottjai hiszen a jelenlegi is vannak buszsávok, amelyik ezzel vissza kerülnének a közforgalomba. Vitézy Dávid azt mondja, a VEKE a tömegközlekedést részesíti előnyben, de nem akarja felszámolni az autókat.
A szervezet felmérése szerint jelen pillanatban jól lehet közlekedni a városban, mert a szabadságolások, a vizsgaidőszak és a vásárlások visszaesése miatt 10-15 százalékkal kevesebb autó van az utakon. Mint a szóvivő elmondta, az a cél, hogy ezt az állapotot fenntartsák, vagyis az autósok 10-15 százalékát kell rávenni, hogy használja a közösségi közlekedést.
A VEKE ugyanakkor sokallja a tervezetben szereplő közúti fejlesztések arányát (új hidakat, körutakat, alagutakat tervez a főváros). Szerintük az autósok föld alá terelése illúzió, azoktól nem javul a közlekedés. Erre jó példa Brüsszel, ahol számos alagutat építettek, de nem működik, komoly torlódások alakulnak ki. Véleményük szerint a körvasút mellé tervezett körút sem valósulhat meg, mert azokat a területeket, ahol a nyomvonal futna, már beépítették a kerületek
Szerintük illúzió a tórlódásmentes belváros, mert ha annyi hely lenne, amennyi a belváros dugómentesítéséhez kell, akor még több autó lenne, amelyeknek még több helyre lenne szükségük, így végül nem maradna belváros. Ezért alapelv minden nyugat-európai városban a tömegközlekedés fejlesztése, és ezért kell Budapesten is azt fejleszteni.
Vitézy elmondta, nem
támogatják, hogy az M0-s teljes körgyűrűvé alakítása elsőrendű prioritás legyen, mivel a 10-es út és az M1 között csak nagyon drágán zárható be a körgyűrű. „Münchenben sincs bezárva a gyűrű, de működik” – mondja a szakember. Viszont ha mégis mindenképpen teljes gyűrűt kell építeni, azt szerintük Budapesttől távolabb kellene megtenni, nem a budai hegyvidéken keresztül vezetne a nyomvonal, amelynek kialakítása rendkívül költséges vállalkozás.