Elfogadta az Európai Parlament azt a javaslatot, amely kötelezővé teszi a járművek számára a menetstabilizáló elektronika használatát. Ennek megfelelően 2011 novemberétől csak ESP-vel felszerelt új személyautók, tehergépjárművek helyezhetőek forgalomba az Európai Unió tagállamaiban.

A szabály szerint, amelyet még a Miniszterek Tanácsának is el kell fogadnia, 2014-től már minden új járműnek (kamionok, buszok is) rendelkeznie kell a biztonsági elektronikával. Ugyanakkor a szakemberek szeretnék elérni, hogy 2013-tól a 3,5 tonnánál nehezebb új tehergépjárművek, illetve a nyolc főnél több utast szállító egyterűek és buszok számára írják elő a sávelhagyásra figyelmeztető és vészfékasszisztens rendszerek alkalmazását.

2015-től pedig ez a szabály minden forgalomba helyezés előtt álló járműre igaz lesz, vagyis az USA-ból nem lehet majd olyan használt buszt behozni, amely ezt nem teljesíti.

Jöhetnek a biztonságos autók 1
Jöhetnek a biztonságos autók 7


Természetesen a Bosch, az ESP rendszerek egyik legnagyobb gyártója üdvözölte a döntést, mint mondják, ez azért jó, mert a „biztonsági öv után az a legfontosabb biztonsági technológia az autóban”. Egyes vizsgálatok szerint az ESP általános alkalmazásával a vezetői gyakorlatlanságból eredő balesetek 80 százaléka kivédhető lesz.

Az EU biztonsági harca nem új keletű, egy ideje kötelező a két első légzsák és a blokkolásgátló beépítése az itt eladott új autók esetében.

Az ESP-ről:
Electronic Stability Program, magyarul elektronikus stabilizáló program. Feladata az, hogy ívmenetben korrigálja a jármű alul- vagy túlkormányozott viselkedését. Ennek érdekében a vezető közbeavatkozása nélkül egyes fékeket működésbe hoz, ha például egy jobb kanyarban az autó orra kifelé sodródik, akkor a jobb első és a bal hátsó kereket fékezi.

Ennek hatására olyan nyomaték jön létre, amely visszatéríti a járművet a kormánnyal kijelölt ívre. Ha a stabilitásvesztés fékezés közben jön létre, akkor a fékerők csökkentésével, illetve növelésével éri el ugyanezt a hatást. A stabilizáló rendszerek a blokkolásgátló kiépítettségét használják ki: a kerékfordulatszám-érzékelők mellett azonban a kormányelfordítást, a keresztgyorsulást, a szöggyorsulást is szenzorok mérik, ami alapján a számítógép meghatározza a vezető szándékát és a tényleges ívmeneti viselkedést, s ha a kettő nem egyezik, akkor közbeavatkozik.