Új szigorító intézkedéseket tartalmazó közlekedéspolitikai  irányelveket dolgoz ki az Unió – mondta Komáromi Endre, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésbiztonsági főosztályvezetője. Mint kifejtette az Európai Unió miután a közelmúltban áttekintette az ún. Fehér Könyv végrehajtását, megállapította nem állnak túl jól a dolgok. A tagállamok azt vállalták, hogy 2001-hez képest a halálos áldozattal járó balesetek számát 2010-re a felére csökkentik. Viszont kiderült a 27 tagországból mindössze négy fogja tudni teljesíteni a kritériumokat. Mivel ezek szerint a kijelölt út nem járható, új irány kell.

Jöhet a szigorítás

Az ittas vezetés Nyugaton is gond
Maximum 120-szal lehetne hajtani

Maximum 120-szal lehetne hajtani

Maximum 120-szal lehetne hajtani


A 2010-2020-ra vonatkozó szabályokhoz öt prioritást állított fel az Unió. Ezek a gyorshajtás visszaszorítása, ittas vezetés csökkentése, a biztonsági öv és gyermekülés használatának növelése, út melletti infrastruktúra fejlesztése, illetve a járművek biztonsági elemeinek bővítése.

Az elkészült szakértői anyag szerint 120 km/órában kellene maximálni az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a járművek megengedett legnagyobb sebességét. Ugyanakkor szeretnék, ha a fiatal friss jogosítvánnyal bíró járművezetőkre komolyabb szankciókat vezetnének be, mint az idősebb, tapasztaltabb vezetők esetében. Mint Komáromi Endre elmondta erre főként a diszkó balesetek okán van szükség.

Túl sokan halnak meg autóbalesetben

Túl sokan halnak meg autóbalesetben

Túl sokan halnak meg autóbalesetben


2015-ig  rendszeresítenének egy ún. alko-lock berendezést is, amelyet indulás előtt meg kell fújnia a sofőrnek, ha az alkoholfogyasztást érzékel, nem lehet beindítani a járművet. Ezt a „feketedobozt” kötelezően alkalmaznák a kamionokban, míg személyautóba a bíróság írhatná elő, ha egy ittas vezetőt visszaesőként elmarasztalnak. Kitalálni már nem kell a Volvónak és a SAAB-nak is van ilyen.

Ezen túlmenően 2012-ig előírnák olyan eszköz alkalmazását is, amely nemcsak az első, de a hátsó ülések esetében is fénnyel és hanggal jelez, ha az ott ülő nem kötik be a biztonsági övet. 2015-ig a távolsági buszokon is kötelezővé tennék a biztonsági övet, hazánkban ezzel párhuzamosan meg kellene szüntetni az álló utaztatást, csak ülésben lehetne szállítani az utasokat.

Magyarország javul

Az ittas vezetés Nyugaton is gond

Az ittas vezetés Nyugaton is gond

Az ittas vezetés Nyugaton is gond


Mi éltanulók lehetünk, mert bár a kormány csak 30 százalékos javulást vállalt a Fehér Könyvben, Komáromi Endre szerint a rendőrség törekszik rá, hogy elérjük az ötvenet. Magyarország jól áll mind a gyorshajtások, mind pedig az ittas vezetés miatt történt balesetek számának visszaszorításában, de más téren még van tennivaló

A 2009 első három hónapjára vonatkozó baleseti statisztikák szerint 15 százalékkal csökkent a személyis sérülésessel járó közlekedési balesetek száma, halálos kimenetelű baleseteké pedig 10%-al.  Az ORFK javasolta, hogy az új uniós irányelveket 2011-ben fogadják el, amikor Magyarország lesz az EU soros elnöke.