Új szigorító intézkedéseket tartalmazó közlekedéspolitikai irányelveket dolgoz ki az Unió – mondta Komáromi Endre, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésbiztonsági főosztályvezetője. Mint kifejtette az Európai Unió miután a közelmúltban áttekintette az ún. Fehér Könyv végrehajtását, megállapította nem állnak túl jól a dolgok. A tagállamok azt vállalták, hogy 2001-hez képest a halálos áldozattal járó balesetek számát 2010-re a felére csökkentik. Viszont kiderült a 27 tagországból mindössze négy fogja tudni teljesíteni a kritériumokat. Mivel ezek szerint a kijelölt út nem járható, új irány kell.
Jöhet a szigorítás
A 2010-2020-ra vonatkozó szabályokhoz öt prioritást állított fel az Unió. Ezek a gyorshajtás visszaszorítása, ittas vezetés csökkentése, a biztonsági öv és gyermekülés használatának növelése, út melletti infrastruktúra fejlesztése, illetve a járművek biztonsági elemeinek bővítése.
Az elkészült szakértői anyag szerint 120 km/órában kellene maximálni az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a járművek megengedett legnagyobb sebességét. Ugyanakkor szeretnék, ha a fiatal friss jogosítvánnyal bíró járművezetőkre komolyabb szankciókat vezetnének be, mint az idősebb, tapasztaltabb vezetők esetében. Mint Komáromi Endre elmondta erre főként a diszkó balesetek okán van szükség.
2015-ig rendszeresítenének egy ún. alko-lock berendezést is, amelyet indulás előtt meg kell fújnia a sofőrnek, ha az alkoholfogyasztást érzékel, nem lehet beindítani a járművet. Ezt a „feketedobozt” kötelezően alkalmaznák a kamionokban, míg személyautóba a bíróság írhatná elő, ha egy ittas vezetőt visszaesőként elmarasztalnak. Kitalálni már nem kell a Volvónak és a SAAB-nak is van ilyen.
Ezen túlmenően 2012-ig előírnák olyan eszköz alkalmazását is, amely nemcsak az első, de a hátsó ülések esetében is fénnyel és hanggal jelez, ha az ott ülő nem kötik be a biztonsági övet. 2015-ig a távolsági buszokon is kötelezővé tennék a biztonsági övet, hazánkban ezzel párhuzamosan meg kellene szüntetni az álló utaztatást, csak ülésben lehetne szállítani az utasokat.
Magyarország javul
Mi éltanulók lehetünk, mert bár a kormány csak 30 százalékos javulást vállalt a Fehér Könyvben, Komáromi Endre szerint a rendőrség törekszik rá, hogy elérjük az ötvenet. Magyarország jól áll mind a gyorshajtások, mind pedig az ittas vezetés miatt történt balesetek számának visszaszorításában, de más téren még van tennivaló
A 2009 első három hónapjára vonatkozó baleseti statisztikák szerint 15 százalékkal csökkent a személyis sérülésessel járó közlekedési balesetek száma, halálos kimenetelű baleseteké pedig 10%-al. Az ORFK javasolta, hogy az új uniós irányelveket 2011-ben fogadják el, amikor Magyarország lesz az EU soros elnöke.