Úgy tűnik, eddig alábecsülték a hajózás által okozott környezetszennyezést. „A hajók által okozott szennyezés komoly hatással van a part menti régiókban lakok egészségére, mégis a hajók által kibocsátott szennyezés az egyik legkevésbé szabályozott a világon” – mondja James Corbett az Delaware Egyetem professzora. Komolynak hangzik a dolog, de mennyire az?
Nagyon!
A Guardian cikke szerint a világ nagy konténerszállító hajói egymagukban annyi káros anyagot bocsátanak ki, mint 50 millió autó együttesen. A világ 15 legnagyobb teherszállító hajója annyi nitrogén-oxidot, illetve kén-dioxidot enged a levegőbe, mint 760 millió személygépkocsi.
Nem elsősorban a hajókkal van probléma, hiszen ezen járművek több mint 100 000 lóerős motorjai kifejezetten üzemanyag-hatékonyan üzemelnek, de az olajra, amit a működtetésükhöz használnak, szinte semmilyen előírás nem vonatkozik.
Egyes vizsgálatok szerint évi 60 ezer haláleset történik az USA-ban, illetve a kormányzat 330 milliárd dollárt költ a hajók okozta szennyezés miatt orvosi ellátásra. Az amerikai kormány ezért változtatásokat rendelt el, létrehoztak egy alacsony emissziós normájú zónát az USA partjaitól 370 kilométeres távolságban, ide csak a szigorúbb feltételeknek megfelelő hajók mehetnek be.
Várhatóan Kanada is hasonló lépésre szánja el magát, s immár Európában is egyre többen szorgalmazzák egy ilyen terület kialakítását, tekintve, hogy a hajók által okozott környezetszennyezés a tengerparttól 400 kilométerig erősen érezteti hatását.
Számok a hajózásról:
- 90 ezer óceánjáró szeli a habokat világszerte
- A teherszállító hajók évente 280 napot töltenek nyílt vízen, napi 24 órában
- Egy-egy ilyen hajó 5000 tonna kén-oxidot enged a levegőbe évente
- A hajók által okozott szennyezés 85 százaléka az északi féltekén történik
- A hajózás okozza a világ összes nitrogén-oxid-kibocsátásának 18-30%-át, illetve a 9%-át a globális kén-oxid-emissziónak
- A hajózás felelős az éghajlatváltozást befolyásoló károsanyag-kibocsátás 3,5-4 százalékáért