Uniós pályázati források segítségével Budapesten is kiépülhet a közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer – döntött a Fővárosi Közgyűlés. Vagyis valósággá válhat a korábban többször emlegetett, Nyugaton már jól működő rendszer.

Ezzel elérhető lenne, hogy a városközpontot érintő utazások egy része kerékpárral bonyolódjon, használatával utazási időt lehetne megtakarítani, de a levegőminőség is javulhat ha autó helyett sokan biciklire pattannak.

Jöhet a dugógyilkos közlekedés 1
Jöhet a dugógyilkos közlekedés 15


Az elképzelés szerint a szolgáltatást az első fél vagy egy órában ingyen lehetne igénybe venni, azt követően időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a biciklik gyors „forgását”. A díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból és egy használat alapú útdíjból. A lopások és a rongálások megelőzése érdekében a kerékpárok használata előzetes regisztrációt igényelne.

A rendszer működése mintegy 23 négyzetkilométeres területre összpontosulna. Pesten nagyjából a Hungária körút vonaláig, a budai oldalon pedig a Margit körútig és a Bartók Béla útig húzódna, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval.

Bevezetéséhez 1100-1200 kerékpárral és kezdetben a belső városrészeken átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett dokkolóállomással számolnak a szakemberek. A rendszer megvalósításának tervezett költsége 1,3 milliárd forint. Ebben szerepel a dokkolóállomások kialakítása, a kerékpárok beszerzése, a biztonsági térfigyelő kamerarendszer kiépítése és a rendszer üzemeltetéséhez szükséges logisztikai járművek beszerzése, a műhely és az ügyfélszolgálati funkciókat is ellátó központi iroda kialakításának költsége.

Június 10-ig kell beadnia pályázatát a fővárosnak, s ha az Unió is támogatja az ötletet, a rendszer kiépítése jövő nyárra megtörténhet