A 2009. januári árakat az egy évvel korábbiakkal összevető kutatás a járművek helyi nettó és adókkal terhelt árait is vizsgálta, ugyanakkor a mindenkori listaárat vették figyelembe mindenféle kedvezmények nélkül.
A legnagyobb mértékben Lettországban csökken reálértékben a gépkocsik ára, 14,7 százalékkal, Csehországban 13 százalék, Szlovákiában 10,9 százalék, Lengyelországban 9,4 százalék volt a csökkenés. A lista másik végén Románia áll, ott reálértékben 3,7 százalékkal emelkedett a személygépkocsik ára idén január és tavaly január között.
Az autók árában is nagy eltérések vannak az egyes uniós tagországok között. Egy 1,4-es, 80 lóerős VW Golfot, Trendline felszereltséggel vizsgálva, az látszik, hogy annak nettó ára Lengyelországban a legalacsonyabb, 10 687 euró, míg a legdrágább Belgiumban, 14 033 euró, azaz a két ország között 32,2 százalék a különbség.
Magyarországon a nettó ár a bizottsági elemzés szerint 13 207 euró, ezzel az első harmadban foglal helyet a 27 tagország között.
Az Európai Bizottság rámutatott, hogy az árak nagyobb mértékben csökkentek Kelet-Európában, ahol a jövedelmek alacsonyabbak és az emberek sokkal ártudatosabbak – és nagyobb valószínűséggel vásárolnak használt kocsit.