Zöld belváros gyalogosoknak
Mai ülésén a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta a Budapest Szíve, valamint a Hídfőterek és új pesti korzó kiépítésének első ütemei, a Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program keretében kiírt projektek támogatási szerződéseinek megkötését.
A történelmi városközpont közterületeinek megújítását célul kitűző programon belül két megvalósítandó projektet készítettek elő: a Károly körút megújítását tartalmazó, illetve a Március 15. tér fejlesztésére vonatkozó projektet. Előbbire 2,6 milliárd, utóbbira 1,6 milliárd forintos támogatást ítélt meg a Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatósága.
A beavatkozások a gyalogosforgalmi részek jelentős növekedését, a gyalogos és kerékpáros közlekedés körülményeinek javítását eredményezhetik majd. A burkolatok cseréje mellett a növényállomány felújítása, a közművek cseréje és a közvilágítás berendezéseinek megújítása is megvalósul.
Mi újul meg?
A Hídfőterek projekt keretében a Március 15. téren a park és római romterület (Contra-Aquincum) bemutatóhelye teljesen megújul, a jelenleg parkolónak használt terület is a park részévé válik. A Petőfi téren a gyalogos felületet kiszélesítik, a Piarista közt pedig ismét megnyitják a gyalogos forgalom számára.
A Váci utca déli szakaszát a felszínen közelíthetjük majd meg, a Szabadsajtó utcában – a mostani aluljáró vonalában pedig gyalogos-átkelőhelyet alakítanak ki. Az átépítés az Apáczai Csere János utca vonalában a Belgrád rakparti csomópontig módosítja a közút vonalvezetését, kiegészítve egy új kerékpárútszakasszal.
Az Astoriánál a forgalmi rend átalakításával és két felszíni gyalogos átkelőhely-kiépítésével megteremtődik a Károly körút forgalomcsillapításának lehetősége. A Károly körút a Dohány utca – Astoria között továbbra is 2×2 sávos marad.
A Dohány utca és a Deák tér között a két villamospálya széthúzásával 8 méter széles zöldsáv jön létre, nyírt fasorral. A jelenlegi, mindkét irányban háromsávos úttest két-két áthaladó közlekedési sávosra szűkül. A Károly körút Deák tér – Astoria közötti szakaszán pedig kétoldali, egy-egy irányú kerékpársáv épül.
A jelenlegi középperonos villamos-végállomás szélsőperonos lesz, annak érdekében, hogy a pálya Bajcsy-Zsilinszky úti továbbvezetése esetén a villamossal egy helyen lebonyolítható legyen az utascsere.
Folytatás is lesz
A Belgrád rakparti csomópont forgalmi rendjének jelentős átalakulását a Hídfőterek projekt tervezett második üteme hozza majd magával, melynek keretén belül átalakulhat a Március 15-e tér déli részének forgalmi rendje