„Egy-egy versenyautó végső kialakításához 4-5-ször újra kell kezdeni a tervezést, mert kiderül, hogy nem stimmel valami a felfüggesztésnél vagy sebességváltónál. Még akkor is elképzelhető, hogy a kukába dobjuk a komplett tervet, ha már a végén járunk” – mondta Christian Loriaux, a Ford versenyautó-tervezője.
A szakember például kitalálta, hogy a Focusban a többi raliautóval szemben nem a csomagtartóban, hanem a súlypontjavítás miatt a kocsi alatt helyezzék el a pótkereket. Ám kiderült, hogy a pozíció nem megfelelő, át kellett tervezni a hátsó differenciálművet, így viszont már új kardántengely, amiatt új váltó kellett, de a kipufogót és az üzemanyagtankot is módosítani kellett, míg végül már egy újabb padlólemezt kellett tervezni.
De miért kell ennyit tervezni a Fordnál?
A B-csoportos autók után a WRC-k formálták leginkább a rali történelmét. Tíz gyártó tizenhárom néven épített a World Rally Car-szabályzatnak megfelelő autót, azaz WRC-t. Ám hamarosan ezek a kocsik is a történelem részét képezik majd: 2011-ben új szabályzat lép életbe a rali-világbajnokságban.
Jövőre ugyan még a Citroën és a Ford is az idei versenyautóval indul a világbajnokságon, viszont 2011-ben már az úgynevezett S2000-es versenyautók indulhatnak majd. Miután a Ford újabb két évre elkötelezte magát a Rali-vb mellett, így az ő autójuk is készül.
A Finn-ralin tett látogatásunk alkalmával megkérdeztük a csapat vezetőit, milyen lesz az új kocsi.
Malcolm Wilson csapatfőnök elárulta, titokban már tavaly elkezdték a fejlesztést, s terve szerint szeptemberben már tesztelni fognak az autóval. Mostanra kerültek közel ahhoz, hogy megépítsék az autót. A formatervezés végleges, a bukócső is elkészült és már a motoron is dolgoznak.
Privát csapatok kétliteres szívómotorral már jövőre megkaphatják az autót, de a gyári csapatszabályoknak megfelelően 2011-ben 1,6-os turbómotorral áll csatasorba. Mire számítsunk?
„Bár nem hozza majd ugyanazt a teljesítményt, mint a kétliteres motorral szerelt WRC-k, de a nézőknek tetszeni fog” – mondta Wilson. „Nagyon jó hangja lesz. Főként a lejtmenetekben lesz kiemelkedően izgalmas.” Csodák persze nincsenek, a kisebb motor gyengébb, de az M-Sport vezetőjéről megtudtuk, hogy várakozásaik szerint kilométerenként mindössze 2-3 másodperccel lesz lassabb a WRC-knél az S2000-es.
Miért kell távozniuk a WRC-knek?
Egyfelől azért, hogy újabb gyártókat vonzzanak a vb-re, a Peugeot, a Škoda és FIAT is rendelkezik már S2000-es autóval, amelyek jelenleg az IRC-ben (International Rally Challaenge) versenyeznek privát csapatoknál. Ugyanakkor az FIA szeretné olcsóbbá tenni a ralit.
Wilson a költségeket firtató kérdéseinkre elmondta, hogy egy S2000-es autó versenyeztetése nagyjából húsz százalékkal lehet olcsóbb, mint egy WRC-é. De ez sem jelenti azt, hogy aprópénzért lehet majd vb-s autóval ralizni. Még mindig szükség van a lottóötösre.
Ha olyanom lenne, a 13 versenyből álló 2010-es évadot Wilson „ajánlata” szerint nagyjából 2,5-2,8 millió euróért (670 millió forint-750 millió forint) teljesíthetném a csapatuk egyik 2008-as Focusával. Ebből jönne le a húsz százalék, ha S2000-essel mennék. Ha erre nem futja még mindig ott van a belépőszintű raliautó az R2-es, ehhez nem kell más mint egy 1,6-os háromajtós Fiesta és 19 ezer fontért (5,9 millió forint) megkapjuk az átalakító készletet.
Érdemes átkattintani a második oldalra, ott ugyanis kiderül, hogy milyen is lesz a Fiesta S2000. De van ott egy videó is arról, ahogy Marcus Grönholm egy 800 lóerős Fiestával autózik.
Ahogy a Ford Focus WRC 2003 óta létező változatait, a Fiesta S2000-est is Christian Loriaux tervezi(te). A belga szakemberrel is sikerült összefutnunk a Finn-ralin, kifaggattuk az autóról, amiről jó előre közölte, hogy még igen titkos.
Ahogy mindegyik gyári raliautónál, a Fiestánál is elsőként a bukócsövet vázolják fel a meglévő autóalapra, majd ez után jöhet a motor és a sebességváltó kialakítása. Egy-egy versenyautó kidolgozására a tervezéstől az autó első menetpróbájáig nagyjából kilenc hónapot kap Loriaux, ebből hat hónap a koncepció kialakítása.
3D-s tervezés és próbabábu
Akár az utcai Fordok, az M-Sport versenyautói háromdimenziós számítógépes tervezéssel születnek. A kész autókon nem végeznek szélcsatornás vizsgálatot, helyette a számítógépes áramlásdinamikai (CFD) vizsgálattal ellenőrzik a kasztnit.
A munkásságát a Prodrive-nál, Subaru WRC-k tervezésével kezdő mérnöktől megtudtuk, legújabb munkája, a Fiesta S2000 versenyautó sokkal egyszerűbb, mint egy World Rally Car, így könnyebb volt a tervezése.
Ebben az esetben némi problémát jelent, hogy a Fiesta kisebb, mint a Focus. A pilótafülke annyira keskeny, hogy teljesen egymás mellé kellett tolni az üléseket, hogy a megfelelő oldalvédelmet biztosíthassák. Emiatt a Focusban a két ülés közé beépített rendszereket máshova kell áttenni.
Loriaux-tól megtudtuk, hogy nem kérdezi meg a versenyzőket, milyen legyen belül a versenyautó, de figyelembe veszik őket. Bábuval szimulálják a pilótát és a navigátort. A tervező elárulta: a pilóták szempontjából legfontosabb, hogy úgy tervezzék meg a bukócsövet, hogy az minimalizálja a pilóta látómezőjének csökkenését, ez azért nehéz, mert vannak olyan apró versenyzők, mint mondjuk Mikko Hirvonen vagy magasak, mint Marcus Grönholm.
Alapvető cél, hogy alacsonyra kerüljön a súlypont, de ha teljesen leültetik a pilótát, akkor a műszerfal miatt nem látna ki. Ezért azt is ennek megfelelően kell kialakítani. Loriaux szerint az ilyen részletek tesznek egy versenyautót győztessé.
Milyen lesz a Fiesta S2000?
A legérdekesebb, hogy míg a Focus WRC szélessége megegyezik az utcai modellével, addig a Fiesta S2000 – a szabályoknak megfelelően – a sárvédőknél szélesebb lehet. Így aztán agresszív megjelenésű is lesz.
Egyelőre nem véglegesek a szabályok, de a 2011-es gyári autó minden valószínűség szerint más lesz, mint a jövő évi. A Ford arra számít, addigra engedélyezik majd a Focus WRC-jéhez hasonló nagy szárny alkalmazását is. Ugyanakkor a turbómotor miatt más hűtőrendszer kell, az intercoolernek is kell hely, ezért más lesz a lökhárító.
A vezess.hu szerint úgy fog kinézni a Fiesta S2000, mint az az autó, amit az Olsbergs Motorsport épített, s ami a hétvégi X Games-en nyert
Felmerülhet a kérdés, hogy mi lesz a WRC-kkel a jövőben? Vébén ugyan nem, de országos rendezvényeken a jövőben is mehetnek. Malcolm Wilson már töri a fejét, de egyelőre nem aggódik, mint mondta, most nagyon jó a piac. „Jelenleg nagyon elégedett vagyok, hiszen például ezen a futamon nyolc autóm is van a mezőnyben” – mondta a volt ralibajnok a Finn-rali alatt.
Grönholm a Pike’s Peak hegyi versenyen: