Az autók töréstesztelésekor használatos tesztbábuk felbecsülhetetlen segítséget nyújtanak a tervezőknek, hogy a jövő autói még biztonságosabbak lehessenek. A tesztbábuk ára akár a másfél millió svéd koronát (közel 40 millió forint) is elérheti, a Volvo Cars pedig egy 100-nál is több tagból álló bábucsaládot mondhat magáénak.
A tesztbábukat az autók biztonsági fejlesztésének valamennyi fázisában alkalmazzák. Ezek a bábuk szimulálják az embereket. Segítségükkel a Volvo szakemberei meg tudják állapítani, hogy milyen hatással lenne az ütközés egy élő emberre.
„A tesztbábuk fejlesztése nagyon nehéz feladat. A cél, hogy az élő emberhez minél jobban hasonlító bábuk készüljenek. Ugyanakkor a bábuknak strapabíró munkaeszközöknek kell lenniük. Az egyik legsikeresebb fejlesztés az volt, amikor svéd kutatók az 1990-es években kifejlesztettek egy bábutípust a ráfutásos balesetek vizsgálatára. Ma az egész világon ezt a rendkívül valósághűen kidolgozott gerincoszloppal rendelkező bábut használják az ostorcsapásos sérülések vizsgálatához” – mondta Lotta Jakobsson, a Volvo biztonsági központjának biomechanikai és műszaki szakembere.
A Volvo bábucsaládja 19 családtagból – nyolc felnőtt és tizenegy gyerek – áll. A legkisebb bábu egy 3 kilós csecsemő. A családnak számos különböző kivitelű, más és más feladatokra használható tagja van, így összesen több mint 100 bábuval rendelkezik a vállalat. A család azért ilyen nagy, mert szükség van különböző korú és méretű gyermekekre és felnőttekre, hiszen számos, egymástól teljesen különböző baleseti szituációt is meg kell vizsgálni.
Fejlett mérőeszköz
Az első tesztbábukat a hatvanas évek közepén készítették, ám ezek még nagyon kezdetleges felépítésűek voltak. Ma már számos különböző típusú tesztbábu létezik, amelyeket általában származási helyük szerint (például európai, amerikai), vagy a vizsgálandó balesettípusnak megfelelően (például frontális, oldal- vagy ráfutásos ütközések) osztályoznak. A világ különböző tájain használt bábuk egységesítése érdekében a kutatók jelenleg egy szabványosított, oldalirányú ütközések vizsgálatához használható bábu kifejlesztésén dolgoznak. Ez a munka már több mint 10 éve folyik, ami jól mutatja, milyen összetett mérőeszköz is egy tesztbábu.
Öt baleset a kezelés előtt
A tesztbábuk nap, mint nap zokszó nélkül csapódnak falakba, és akár öt ütközésben is felhasználhatók, mielőtt rehabilitációra lenne szükségük, vagy ahogy a szakemberek mondják, újrakalibrálnák őket. A kalibrációs eljárás során a bábukat megvizsgálják és beállítják, így készítve fel őket az új tesztekre. A törött alkatrészeket kicserélik, és számos mérési paramétert ellenőriznek.Kulcsfontosságú, hogy a bábuk minden egyes teszten ugyanúgy viselkedjenek, ezért szükséges őket ilyen rendszerességgel ellenőrizni.
A bábuk szinte elpusztíthatatlanok, mivel javíthatók és egyes alkatrészeik cserélhetők. A Volvo biztonsági központjának bábui például igazi veteránok, hiszen már elmúltak 30 évesek, és több száz súlyos balesetet átvészeltek. Ez is jól mutatja tartósságukat.
Minden egyes ütközést több napos előkészület előz meg, hiszen a bábukat egy különleges műhelyben be kell állítani. Minden bábun körülbelül 100 mérési pont található, ezek segítségével rögzítik az ütközés során a bábu fejét, nyakát, gerincét, mellkasát, csípőjét és lábait érő erőhatásokat.
Szellem a gépben
A tesztbábuk által szolgáltatott információkat számítógépeken tárolják, és a vizsgálatok eredményeit alaposan kielemzik. Ez teszi lehetővé a mérnökök számára, hogy részletesen megismerjék, milyen erők hol hatottak a bábukra az ütközés során. A biomechanikai kutatásoknak köszönhetően a mérnökök képesek megállapítani, hogy az emberi test egyes részei mekkora fizikai behatásnak állnak ellen komoly sérülések nélkül.
Ma a kutatók már sok feladatot virtuális, csak számítógépes programok formájában létező tesztbábukkal végeztetnek el. A virtuális bábuk esetében könnyebb szabályozni a testtömeget és a magasságot, így sokféle, különböző testfelépítésű ember vizsgálható.
Azonban akármilyen jók is virtuális testvéreik, a fizikai valójukban is létező tesztbábuk még hosszú évekig nem maradnak állás nélkül.