Ahogyan az elmúlt hetekben írtuk, a magyar újautó-piac 2009-ben szédítő zuhanásba fogott, az év első hét hónapjában 55 százalékkal csökkent a 2008-as hasonló adatokhoz viszonyítva az eladott autók száma. A trend végig esést mutatott, júliusban már csak az előző évi mennyiség 30 százalékát adták el a kereskedők, az előrejelzések szerint augusztusban pedig alig 2700 autó talál majd gazdára, ami még 2009-ben is mélypont.
A piac zsugorodása miatt már majdnem 100 autókereskedés zárt be, de a legborúlátóbbak szerint a jelenlegi ezerhez képest akár meg is feleződhet a márkakereskedések és a szalonok száma. A Napi Gazdaságnak a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor a gazdasági válság hatásain túl az áfaemeléssel is magyarázta a kereslet csökkenését.
Gablini szerint az itthon hiányzó roncsprémium-program mellett az is árt, hogy az autókereskedéseket a kormány kizárta a munkahelymegtartó pályázatokból.
Nagyjából egyetért Gablinivel egy másik szakember, Győző Gábor is. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke úgy gondolja, hogy a mostani mélypont után szeptemberben talán mérséklődhet a visszaesés üteme, ugyanakkor nagyon aggasztónak tartja, hogy a nagy haszonjárművekből január és július között csak a tavalyinak harmadát adták el, azaz nemcsak a személygépkocsik forgalma zuhant drasztikusan.
Az MGE előrejelzése szerint az idén 85 ezerrel kevesebb személyautót adnak el az idén, mint tavaly.
Gablini és Győző szerint is pozitív hozadéka lehet a kereskedések bezárásának az, hogy inkább a minőségi, többrétű szolgáltatást nyújtó szalonok maradnak majd talpon.
Forrás: Napi Gazdaság