A rendőrök az utóbbi időben 50 ezres bírságot kezdtek osztani azoknak, akik még a jelzőlámpák sárga jelzésnél behajtanak a kereszteződésbe. Pécsen kezdték, aztán többfelé átvették. Mi már korábban kommentáltuk a pénzbehajtásnak tűnő dolgot, most az Országos rendőr-főkapitányság is elmondja az álláspontját. A teljes szöveg itt olvasható, mi szemezgettünk.
Mint írják a KRESZ szerint a kör alakú, folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél – a kijelölt gyalogos-átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt – meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni.
Vagyis a sárga jelzés megállási kötelezettséget ír elő a járművezető számára. Azonban, ha ez nem tehető meg (például a jelzés zöldről sárgára váltáskor a jármű közvetlenül a megállás helyét jelző vonal előtt van, és a járművet csak vészfékezéssel lehetne megállítani), akkor a sárga jelzésen való áthaladással a jármű vezetője nem szegi meg a fenti előírást.
A rendőrség szabályszegés miatt csak abban az esetben indít közigazgatási bírság kiszabására irányuló közigazgatási eljárást, amennyiben a készített felvételek kiértékelése alapján kétséget kizáróan bizonyítható, hogy a jármű vezetője a sárga jelzés észlelése esetén biztonságosan meg tudott volna állni, azonban azt elmulasztotta.
Viszont ha nincs felvétel akkor is büntethet a rendőr, saját szemével látottaka hagyatkozva szabálysértési eljárás indítható. Az ennek nyomán kiszabható helyszíni bírság összege 3000 forinttól 20 000 forintig terjedhet. Amennyiben a felelősséget szabálysértési feljelentés nyomán, szabálysértési eljárásban állapítják meg, úgy a pénzbírság összege 30 ezer forintig terjedhet.
Felmerül a kérdés, hogy a rendőr miként állapítja meg, hogy meg tudott-e volna állni az autós, vagy vészfékezéssel is a kereszteződésben kötött volna ki?