Egy kabrióban 80-110 km/órás sebességgel való autózásnál, a motor-, a szél- és a környezetzaj olyan mértékű, akár egy légkalapácsé – állapította meg egy kutatás az USA-ban. Azért, hogy megelőzzék a tartós halláskárosodást, a szakértők azt javasolják, hogy használjanak fülvédőt azok, akik sokat járnak nyitott tetős autóval.

Nem kabriózik, de az aj hasonló
Nem veszélytelen
2 fotó
Nem kabriózik, de az aj hasonló

Nem kabriózik, de az aj hasonló

Nem kabriózik, de a zaj hasonló


A vizsgálat során 80, 95 és 110 km/órás sebességnél mérték a zaj mértékét a kabrió utasterében, amely elérte a 90 decibelt is. Maradandó halláskárosodás akkor jelentkezik, ha a fület 85 decibelnél nagyobb terhelés éri. A halláskárosodás fokozatosan alakul ki és nem egyik pillanatról másikra. Évek múlva már túlkéső visszafordítani a folyamatot.

A kutatók azt javasolják, hogy aki nagyobb sebességnél mindenképpen érdemes felhúzni legalább az oldalsó ablakokat, mert ilyenkor a mérések szerint a kritikus szint alá süllyedt a zaj.

Mit is takar a decibel?
  • 10 decibel – Lélegzés
  • 15 decibel – Lágy suttogás valaki fülébe
  • 30 decibel – Csendes vidéki terület, csendes könyvtár
  • 50 decibel – Csendes kertváros, beszélgetés otthon
  • 60 decibel – Normál beszélgetés, varrógép, írógép
  • 75 decibel – Tipikus autó belseje közúton
  • 80 decibel – Szemetes teherautó, mosogatógép, átlagos gyár
  • 85 decibel – Autó belsejében városi közlekedéskor
  • 90 decibel – Légkalapács – maradandó károsodást után 8 óra folyamatos hatás után
  • 92 decibel – Klarinét, oboa 3 méterről
  • 100 decibel – Sugárhajtású repülő felszállása 1000 méterről, mezőgazdasági vontató
  • 110 decibel – Rockkoncert
  • 130 decibel – Sugárhajtású repülő felszállása 100 méterről
  • 155 decibel – Kézifegyver elsütése 30 centiről
  • 180 decibel – Sugárhajtómű közvetlen közelről – azonnali süketség
  • 194 decibel – Hangrobbanás