Rettenetes kilenc hónapon van túl a magyar autópiac. A forgalomba helyezési adatok alapján a 2008-as 120 675-ről 49 024 darabra csökkent az új autók piaca. Az értékesítési adatok a tavalyi 125 431 autó helyett 64 672 darabos eladást mutatnak.

Jó volt a 300 forintos euró

Minden volumenmárka rosszul járt
Egy részük külföldre ment

Egy részük külföldre ment

Egy részük külföldre ment


A számokat összevetve jogos kérdés, hová lett 15 ezer autó. Jó részük külföldre ment, mert a 300 forint feletti euróval az itthon eleve nyomott áron eladható autók hirtelen nagyon vonzóvá váltak. Kisebb részüket pedig itthon vették, de külföldön helyezték forgalomba, mert a hazai nettó autóárak alacsonyak, csak az adók verik fel őket.

A regisztrációs adatok alapján a marginális szerepű Chryslert, Lanciát, Porschét kivéve mindenütt meredeken estek eladások, ennek csak a mértéke különbözik.

Széllel szemben

Az autóimportőröket is sújtja a túlburjánzó és sajnos újratermelődő bürokrácia. Jellegzetes sztori a témában a környezetvédelmi termékdíjakkal kapcsolatos javaslat sorsa. Az autóimportőrök érdekképviselete azt kérte a nagyméltóságú állami hatóságoktól, hogy egy jármű első forgalomba helyezésekor ne külön környezetvédelmi termékdíjat kelljen fizetniük gumira, kenőanyagra, akkumulátorra, elektronikára és még ki tudja mi mindenre, hanem egységes tételben róhassák le ezt a kötelezettséget, jármű termékdíjként. A javaslat rengeteg adminisztrációt megspórolna, jottányit sem csökkentené az állami bevételeket, a környezetvédelmi tárca mégis elutasította. Indoklás nincs, de jól megfontolhatták: a 30 napos határidő helyett több mint egy év után kapott hivatalos választ az MGE.

Mindenki veszített, de nem egyformán

A Renault esése kisebb az átlagnál

A Renault esése kisebb az átlagnál

A Renault esése kisebb az átlagnál


Piaci részesedése csökkenése alapján például a Chevrolet és a Skoda többet veszített az átlagnál, a Renault viszont a tavalyinál nagyobb szeletet hasított ki a tortából az új Thalia és a Mégane révén. A nagyobb japán márkák közül a Honda és a Nissan bukott kevesebbet az átlagnál.

Nemcsak a pénzügyi válság az ok

2003-tól a könnyen és olcsón felvehető, főleg svájcifrankalapú hitelekkel olyan vásárlók is új autóba ültek, akiknek reálisan nem lett volna pénzük nullkilométeres kocsira. Az akár 120 havi, minimális kezdőbefizetéssel induló finanszírozásnak a PSZÁF módosításai – egyébként helyesen – véget vetetettek, az MNB nemrég bejelentett újabb szigorítását viszont az autókereskedelmi érdekképviselet egyértelműen túlzásnak tartja.

„A PSZÁF már kizárta a vásárlóképtelen ügyfeleket a piacról, minden további szigorítás öncélú, az állam érdekeit sem szolgálja – mondta a számok bemutatásakor az MGE társelnöke, Erdélyi Péter.

Évi 120 ezer új autó a reális?

Három év múlva tarthatunk 120 ezernél

Három év múlva tarthatunk 120 ezernél

Három év múlva tarthatunk 120 ezernél


A MGE szerint a piac augusztusban elérte a mélypontot. „Leértünk a gödör aljára és megtaláltuk a létrát” – mondta erről Erdélyi. Amennyiben a pénzintézetek hajlandóak normális feltételek mellett kölcsönt adni autóvásárlásra, akkor a magyar piac araszolni kezdhet felfelé.

Az autókereskedelmi lobbiszervezet szerint hazánkban a vásárlóerőhöz mérten évi 120 000 új autó eladása a reális, a hasonló lakosságú Csehország, Görögország és a Portugália jövedelmi viszonyai és értékesítési adatai alapján.

Lassú javulás: jövőre 75 ezer autó

Ezt a darabszámot 2012-re érhetik el az eladások az MGE szerint, ami elég optimista becslésnek tűnik, mivel 2010-re is csak 75 ezres hazai értékesítést prognosztizál az importőrök egyesülete.