A női vezetők már a kezdetektől fogva megkapják azt a kritikát a férfiaktól, hogy nem értenek a vezetéshez, körülményesek, lassan vezetnek, s ezáltal gyakran idéznek elő veszélyhelyzetet. A hölgyek ezzel szemben azt tartják a férfi gépjárművezetőkről, hogy általában gyorsan s a szabályokat nem tisztelve közlekednek, türelmetlenek, sőt agresszívak és veszélyesek – írja az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési honlapja.
De mit mutatnak a hivatalos baleseti statisztikai adatok?
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2008-ban 17 619 személysérüléses közúti baleset történt, amelyet járművezetők okoztak. A nemek szerinti kimutatás szerint ebből 13 382 közlekedési baleset férfi, 3556 pedig női járművezető hibája miatt következett be. Vagyis a balesetet okozó járművezetők 76 százaléka férfi. Ez azonban még nem döntő érv.
A vezetői engedély nyilvántartás adatai szerint ugyanis 2009. január 02-án összesen 4,613 millió magyar állampolgár rendelkezett „B” kategóriás jogosítvánnyal, közülük 2,687 millió férfi és csak 1,925 millió a nő.
Így viszont ha a baleseti statisztikát és a vezetői engedélyek számát is összevetjük valószínűsíthető, hogy a férfiak átlagosan gyakrabban okoznak közúti balesetet, mint a hölgyek. Persze még így sem lehetünk biztosak, hiszen azt nem tudjuk, hogy mit mutat az egyének ténylegesen levezetett kilométereinek száma.
Az viszont statisztikai tény, hogy a nők és férfiak ugyanazokat a hibákat követik el vezetés közben. Mindkét esetben a haladó járműnek való ütközés vezet, nagyjából 60 százalékos aránnyal. Mindkét nem tagjai ugyanolyan eséllyel borulnak fel autójukkal, vagy ütnek el gyalogost.
|
Haladó járművek ütközése |
Álló járműnek, szilárd tárgynak ütközés |
Farolás, felborulás, pályaelhagyás |
Gyalogosok elütése |
Egyéb |
Férfi |
58 % |
16,3 % |
12,7 % |
10% |
3 % |
Nő |
61 % |
14,4 % |
11,6 % |
10% |
3 % |
Ön mit gondol? Írja meg alul a komment-mezőben?
Forrás: OBB