2011-től a lóerők alapján
Személyi sérülésnél 1,6 milliárdig kell helytállni a biztosítónak, mármint egyetlen kár esetében
Lóerőtől függő díj jön 2011-től

Lóerőtől függő díj jön 2011-től

Lóerőtől függő díj jön 2011-től


Fontos változások következnek a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással kapcsolatban. A köbcentik helyett a teljesítményen alapuló díjszabás csak 2011-től valósul meg, de egy másik változás jövő januártól él. Ennek értelmében a biztosítási évforduló nem marad egységesen december 31-e, a kötelező biztosítás egy naptári évig lesz érvényes a megkötés időpontjától.

December 31. helyett: változó évforduló

A gyakorlatban ennek az első években nem lesz nagy jelentősége, mert a most érvényes és az idén átkötött kötelezők egészen addig december 31-gyel fordulnak, amíg valaki autót nem cserél, mert onnantól mondjuk minden évben május harmadikától május harmadikáig él a szerződése.

A kötés időpontjától egy évig él majd a kötelező

A kötés időpontjától egy évig él majd a kötelező

A kötés időpontjától egy évig él a kötelező


A módosítással rövid távon tehát semmi nem változik, nem az idei lesz az utolsó biztosítóváltási kampány.

Hosszabb távon, mivel nem egyetlen időpontra koncentrálódik az összes átkötés, az adminisztratív teher jobban eloszlik a biztosítóknál, kevesebb késve kiküldött csekkre és ebből adódó kalamajkára számíthatunk autósként. Viszont egy rövid, de intenzív kampány híján csökken az árak összehasonlításának fontossága, csillapodhat az árakat leszorító verseny.

Elárverezett otthonok?

A MÁV ÁBE csődjét követő perek egyértelművé tették, hogy a biztosító fizetésképtelensége esetén az ügyfél felelőssé tehető a kárért. Nemcsak a pléhkárra kell gondolni, mert az a kisebb tétel. Személyi sérüléses baleset okozása esetén a kártérítés a vétlenül megnyomorodott autósok számára százmilliókat elérő, összességében 1,6 milliárd forintig terjedő kötelezettséget jelenthet! A nagyságrend ismeretében mindenki nagyon-nagyon nézze meg, mely céggel szerződik, mert egy pillanat alatt okozhatunk olyan kárt, amit a biztosító csődje esetén rajtunk vernek le. A vétlen félnek ugyanis fizet a biztosítók szövetsége, de onnan a MABISZ illetve az érintett cég teljes arzenáljával azon lesz, hogy behajtsa az összeget a kár okozóján. Maximálisan nem érdekli őket, hogy az illető egy szál otthona dobra verésével teremti-e elő a pénzt. A MÁV-os ügyfelek ellen folyó perek jogszerűsége azonban vitatható, mivel az érintettek a PSZÁF által a piacra engedett, törvényesen működő, mondhatnánk kanonizált biztosítók egyikével kötöttek szerződést.


Közúti ellenőrzés: plusz egy hónap

Személyi sérülésnél 1,6 milliárdig kell helytállni a biztosítónak, mármint egyetlen kár esetében

Személyi sérülésnél 1,6 milliárdig kell helytállni a biztosítónak, mármint egyetlen kár esetében

Személyi sérülésnél 1,6 milliárd a felső határ


2010. első napjától a kötelező felelősségbiztosítási díj befizetésére 30 helyett 60 napja lesz az autósnak, ami a biztosítóváltáskor is igaz.

Ez is egy lényeges módosítás, mert közúti ellenőrzéskor így nem február 1-gyel, hanem március elsejétől kérhetik a rendőrök a befizetés igazolását közúti ellenőrzéskor – mutatnak rá a biztosítás.hu szakértői. Korábban a váltók tömege miatt az új biztosító többször is késett a csekkek kiküldésével, így az autósnak nem volt mit befizetnie és felmutatnia.

TIR nincs, a MÁV csődben: a biztosítóegyesületekkel és a várható árakkal foglalkozunk a következő oldalon


Nőnek vagy csökkennek az árak?

A legolcsóbb kötelezőt kínáló MÁV biztosítóegyesület csődje után jelenleg a piac legalacsonyabb árait valószínűleg a Wabard alkalmazza. A PSZÁF azonban felfüggesztette az értékesítést, a cég nem köthet új szerződéseket, csak ügyfelei megtartásáért harcolhat a kampányban. Szakértők szerint az elmúlt évek kampányáraiban tapasztalt árcsökkentési hullámnak vége, a minimumdíjak idén inkább feljebb mennek majd, semmint lefelé, bár mindkét irány mellett szólnak érvek. Update: úgy tűnik, a biztosítók árversenye folytatódik, a díjak a várakozásokkal ellentétben tovább csökkentek.

Mellette – Ellene
  • Az alkuszi kalkulátorok egyre többeknek teszik átláthatóvá a díjak rendszerét
  • A versenybe belépő új szereplők lefelé szorítják a díjakat (a TIR állományát átvevő AIM, illetve bizonyos értelemben a tavaly még passzív MKB is)
  • 2009 első félévében 40 %-kal csökkent a kárhányad, ami lehetővé teheti a díjcsökkentést
  • Az utolsónak kikiáltott teljes kampány jelentős médiaköltése
  • Az idén hirdetett díjak csaknem két évre szólnak: a jövő év vége felé váltóknak csak 2011 végén jár le a biztosításuk. Ez növeli a kockázatot.
  • A személyi sérülések kárkifizetéseinek összege az EU-s gyakorlat átvétele miatt rohamosan emelkedik
  • A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási garancialapba történő milliárdos befizetések is drágítják a konstrukciót
  • Új adminisztrációs előírások terhelik a biztosítókat

Forrás: CLB Független Biztosítási Alkusz Kft.

Nem veszhet el a díjkedvezmény

Nem érdemes a legolcsóbbal beérni

Nem érdemes a legolcsóbbal beérni

Nem érdemes a legolcsóbbal beérni


Szintén 2010. január elsejétől a díjnemfizetés miatt törölt szerződések esetében az autós már nem veszíti el több év balesetmente közlekedéssel elért bónusz fokozatát egyetlen csekk be nem fizetése miatt – írja biztosítás.hu.

A bonus tehát nincs veszélyben fizetési késedelem miatt, de a kieső napokra – várhatóan jelentős összegű – büntetést, ún. fedezetlenségi díjat kell majd fizetni, amit korábban MABISZ díjként ismertünk.

Mi van az egyesületekkel?

Idén a TIR Biztosítóegyesület kénytelen volt átadni állományát az AIM Biztosítónak, a MÁV ÁBE (Általános Biztosító Egyesület) pedig botrányos körülmények között ment csődbe. Ennek ellenére van még alacsony árakkal hódító egyesületi szereplő a piacon: a Köbe működik. Díjpolitikájukkal tavaly is sok ügyfelet szereztek az átkötési kampányban, az Allianz és a Wabard mellett hozzájuk érkezett a legtöbb új ügyfél.


Várhatóan nőni fognak a díjak

Várhatóan nőni fognak a díjak

Várhatóan nőni fognak a díjak


Idén a Pénzügyminisztérium rendeletmódosításának következményeként a biztosítók kötelesek elfogadni az autós által bevallott bonus (vagy malus) fokozatot.

Bonus-malus: kedvező változás

Amennyiben a pénzintézetek között elakadna az előéletet igazoló kártörténeti igazolás, már az első csekket is az alacsonyabb díjú, pl. B4-es díjszabás alapján küldi ki a biztosító, nem pedig a kiindulást jelentő A0 tarifája szerint.