Az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy módosítsa a regisztrációs adó egyes rendelkezéseit, mert azok továbbra is hátrányos megkülönböztetésben részesítik a másik tagállamból behozott használt gépkocsik vásárlását. Vagyis nagyobb adóteher kerül a külföldről érkező használt autóra, mint a hazaira.

A másik országból származó használt autók esetében az adóalap meghatározásakor a tagállamok átalányértékeket alkalmazhatnak, de az így kapott eredménynek tükröznie kell a jármű tényleges értékét – mondja a bizottság, nálunk viszont nincs így szerintük. A testület kiemelte, a tagállamok nem vethetnek ki más tagországok termékeire a hasonló jellegű hazai termékre vonatkozó adónál magasabb belső adót.

Olcsóbb lehet a külföldi használt autó 1
Olcsóbb lehet a külföldi használt autó 337


Nem ez az első eset, hogy Magyarország ebben a témában figyelmeztetést kap, korábban azért koppintottak a kormány orrára, mert a regisztrációs adó hazai számításánál nem vették figyelembe a használt gépjárművek értékcsökkenését. Bár Magyarország ezután módosította a regisztrációs adó mértékének csökkentésére vonatkozó, úgynevezett avultatási táblát, továbbra is csak egyetlen szempontot vesz figyelembe, a gépjármű korát – állítja a bizottság.

Ez viszont Brüsszel szerint „nem képes garantálni az Európai Bíróság ítélkezési gyakorlatában megállapított követelmények betartását”. A rendszer következtében ugyanis a más tagállamokból származó olyan használt autókat, amelyek az átlagosnál többet vesztettek értékükből, magasabb adó terhel, mint a hasonló magyar gépkocsikat – áll a közleményben.

Olcsóbb lehet a külföldi használt autó 338


Brüsszel arra is kitért, hogy a bírósági ítélet után Magyarország bevezette a regisztrációs adó egyedi megállapítására vonatkozó eljárást, de annak lefolytatására az ország távol eső részén található egyetlen illetékes szakhatóságot jelölt ki. Békéscsabán van a bázis, amelynek az egész országból érkező indítványokat fel kell dolgoznia.

Ugyanakkor mivel az eljárás díjköteles, valamint a regisztrációs eljárás ezáltal meghosszabbodik, a bizottság úgy véli, ez egyes autótulajdonosokat eltántoríthat attól, hogy kérjék az adó egyedi megállapítását; ez pedig a közösségi jogba ütközik.

Ha Magyarország nem változtat, a bizottság az Európai Bíróság elé utalhatja az ügyet – áll a témáról Brüsszelben csütörtökön kiadott közleményben. Reméljük, a döntés az lesz, hogy a külföldről érkező autók terheit csökkentik és nem a hazaiakét növelik.

A 2006. JAN. 1-TŐL ÉRVÉNYES REGISZTRÁCIÓS ADÓ  FT/AUTÓ

Környezetvédelmi osztály jelzése

Hengerűrtartalom
Üzemanyag
8-nál jobb
6-8
4
4-nél rosszabb
1100-ig
1300-ig
benzines
dízel
250 000
372 000
499 000
749 000

1101-1400
1301-1500
benzines
dízel
361 000
542 000
722 000
1 083 000

1401-1600
1501-1700
benzines
dízel
478 000
722 000
966 000
1 434 000

1601-1800
1701-2000
benzines
dízel
743 000
1 104 000
1 476 000
2 230 000

1801-2000
2001-2500
benzines
dízel
1 020 000
1 529 000
2 039 000
3 059 000

2001-2500
2501-3000
benzines
dízel
1 466 000
2 198 000
2 931 000
4 397 000

2501-3000
3001-3500
benzines
dízel
2 230 000
3 345 000
4 460 000
6 691 000

3001-től
3501-től
benzines
dízel
3 207 000
4 821 000
6 425 000
9 622 000
Hibrid járművek: elektromos és Otto- vagy elektromos és dízelmotoros
190 000

AZ AVULÁS MÉRTÉKE

A gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma
Az adótétel-csökkenés mértéke
korábban
jelenleg
2 hónapig
3%
6%
3-4 hónap
5%
10%
5-6 hónap
7%
14%
7-12 hónap
11%
20%
13-24 hónap
20%
28%
25-36 hónap
28%
35%
37-48 hónap
34%
42%
49-60 hónap
39%
48%
61-72 hónap
43%
53%
73-84 hónap
46%
58%
85-96 hónap
48%
62%
97-108 hónap
50%
66%
109-120 hónap
52%
69%
121-132 hónap
54%
72%
133-144 hónap
55%
75%
145-156 hónap
56%
78%
157-168 hónap
57%
80%
169-180 hónap
58%
82%
181-192 hónap
59%
84%
193-204 hónap
60%
86%
205-216 hónap
61%
87%
217-228 hónap
62%
88%
229-240 hónap
63%
89%
241-252 hónap
64%
90%
253-264 hónap
64%
90%
265-276 hónap
65%
90%
277-288 hónap
65%
90%
289-300 hónap
66%
90%
301 hónaptól
66%
90%

Forrás: MTI