Törölte a Concept C-n alapuló modern ferdehátú Lada elkészítését a Renault. A francia konszern egyik vezetője úgy nyilatkozott az Autocar magazinnak, sokkal fontosabb a jelenlegi modellek, többek között a Kalina minőségének javítása.
„Ugyanazt a technikát akarjuk alkalmazni, mint a Volkswagen a Skodánál” – nyilatkozta a vezető. „Először a Kalina minőségét kell rendbe tenni, ami nehéz lesz, mert soha nem gyártottak ilyen előírások szerint. 2-5 év alatt kell tanulniuk azt, ami a Nyugatnak negyven évbe telt.”
A szakember elárulta, bár leállították a Golf-méretű autó fejlesztését, de nem felejtették el. A korábbi 2011 helyett, a Lada fejlődésétől függően 2012-2014-re csúszik.
2008 elején még úgy tűnt komoly sikertörténet lehet a Renault-Lada házasságból. Akkor a Renault-Nissan konszern 700 millió euróért felvásárolta a Lada gyártója, az Avtovaz részvényeinek 25 százalékát. A francia gyártó ezzel az orosz autógyártás 70 százalékát adó cég résztulajdonosává vált.
A terve az volt, hogy a Dacia Logan padlólemezét felhasználva készülnek a Renault-motoros Ladák. Mindkét termék gyártása Oroszországban történt volna, a licencekért több mint 200 millió eurót fizetne a Lada.
Csakhogy jött a válság, amely nemcsak a Renault-t viselte meg, de a Ladát is, főként azért, mert az olaj- és gázeladásokból újra talpra álló orosz gazdaság is megbotlott, 57 százalékkal esett az autóeladás. Nem meglepő, hogy csőd közeli állapotban van Oroszország nemzeti autógyártója. 2009. október elején 62 milliárd rubeles (375 milliárd Ft) tartozást görgetett maga előtt a Lada, ami év végéig 75,2 milliárdra nőhet.
Csoda, ha a Renault a saját pénze helyett – amiből nekik sincs sok – jó tanácsokat oszt? Ki tudja, a következő hullámot túléli-e a Lada? Sőt, a terveik mellé azt kérik a franciák az orosz kormánytól, az pumpáljon újabb milliókat a gyárba. Hivatkozniuk könnyű: Togliattiban 100 ezer ember dolgozik, amit a politikusok sem hagyhatnak figyelmen kívül.