Hazánkban 2008-ban 1711, míg 2009 első tíz hónapjában 1238 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetet okoztak tehergépjármű-vezetők.
Mivel a mozgó tömeg nagyságával egyenes arányban, a haladási sebesség növekedésével hatványozottan növekszik a jármű mozgási energiája, és elsősorban ez határozza meg a baleset során bekövetkező rongálódások mértékét és ezen keresztül a személyi sérülések súlyosságát, a teherautós balesetek kimenetele súlyosabb volt, mint az összes baleset átlaga.
A baleseti okok között a sebességtúllépés, illetve a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok be nem tartása szerepelnek az első két helyen.
A mostani ellenőrzés-sorozat ezért kiterjed, a túlsúlyos és rossz műszaki állapotban lévő járművek forgalomból történő kiszűrésére, a nemzetközi közúti fuvarozásban részt vevő járművezetők vezetési és pihenőidejére vonatkozó rendelkezések, valamint a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó szabályok megtartásának ellenőrzésére, a sebességellenőrzésre,az ittas vezetők kiszűrésére, a passzív biztonsági eszközök használatának ellenőrzésére.