A vizsgált 27 európai ország számaiból első ránézésre úgy tűnik, hogy az év legsikeresebb hónapját tudja maga mögött az autópiac. Az eladott 1,257 millió autó 12,8%-os emelkedést mutat tavaly októberhez képest – derül ki a JATO Dynamics, autóipari piackutató cég legfrissebb havi jelentéséből.
Azonban ezek a számok a tavalyi, már recessziósújtott, ám akciószegény piachoz viszonyított eredményeket tükrözik, melynek fényében a helyzet kevésbé ad okot az ujjongásra.
Az egész évet tekintve a piac ugyanis negatív számot mutat. Idén az első tíz hónapban 12,119 millió autót értékesítettek Európában, ami 4,1 százalékkal, nagyjából félmillió darabbal kevesebb, mint 2008 azonos időszakában.
Európa nagyágyúinak (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Spanyolország) mind sikerült októberi eladási eredményeit növelni, és talán nem a véletlen egybeesésnek tudható be, hogy ezen piacok mindegyikén fellelhetők voltak az eladást ösztönző roncsakciók.
Ezzel szemben Magyarországon az áfa-emelés, a finanszírozási korlátozások, valamint a költségvetés által támogatott akciók hiánya teljesen visszavetette az értékesítéseket. Októberben 3590 autó kelt el hazánkban, 72,1 százalékkal kevesebb, mint egy éve. Ha az első tíz hónapot vetjük össze, akkor sem sokkal szebb a kép, tavaly október végéig 133 ezer autó kelt el, idén 80 ezerrel kevesebb. A visszaesés 60,3 százalékos.
54 ezer darabos eladással a Volkswagen októberben is maga mögé szorította a piac többi szereplőjét, a hónapban 9,2%-os forgalomnövekedést produkálva tavaly októberhez képest. A márka zászlóshajója és egyben egész Európa legkeresettebb modellje továbbra is a Golf, amely 45%-kal haladta meg a tavaly októberi eredményeit, 23%-kal pedig a 2008-as év első 10 hónapjának eladásait.
A Ford Fiesta továbbra is a második 61,7%-os októberi darabszám-növekedéssel, ugyan ezek az értékek csaknem 90 000 db-bal maradnak el a listavezető Golf eredményeitől a januártól októberig terjedő időszakban.