A Dacia márka újraértelmezése remek húzás volt a Renault-tól. A Logan, a Logan MCV és a Sandero a nyugat-európai jólétet csak a perifériáról szemlélő piacok családjai számára jelent ésszerű lehetőséget arra, hogy olcsó, tartós, de elég tágas, hasznos és biztonságos új autóhoz juthassanak.
A Duster születése |
Mi lenne, ha lenne egy kényelmes, erős és elérhető árú autó is a 4×4-es kocsik piacán?, tette fel magának a kérdést a Renault. Valami olyan, ami a fejlődő piacok számára is megfizethető, de azért Európában sem lóg ki nagyon az utcaképből. Valami, ami képes arra, hogy a fejlődő gazdaságok középosztálya számára legalább olyan státuszszimbólum lehet, mint a Thalia – de nem olyan konzervatív? És persze legyen ez a kocsi elég erős, megbízható, sokoldalú és még a CO2-emissziója is jelezze, milyen környezettudatos gyártó terméke is ő! Hát ez lett a Duster. Egy kis hobbiterepjáró, akár összkerékhajtással, jóval olcsóbban, mint a kompakt SUV-ok. |
A Duster pedig mindemellett még arra is alkalmas lehet, hogy egy új faktort, a divatot, a trendkövetés lehetőségét is megadja azoknak, akiknek túl drága egy Renault, VW, Opel, neadj’isten Volvo, BMW. Hobbiterepjáró a tömegeknek – érdekes gondolat.
Két dízel-, egy benzines motor
Az új modell nem jelent új motorokat is a Dacia palettáján. A vásárlók az 1,6 literes, 110 lóerős benzinmotor, vagy a másfél literes dízel 85 vagy 105 lóerős változata közül választhatnak.
A fronthajtásos változat dízelmotorral 140, a 4×4-es 150 gramm CO2-t bocsát ki száz kilométeren – papíron legalábbis -, ezzel a 4×2-es dízel Duster megkapja a Renault Eco2 védjegyét, melyet a 150 g/100 km alatti emissziójú modelljeinek tart fenn.
Alain Prost új versenyautója
És még jól is néz ki, legalábbis a képek alapján. Alain Prost jégrali-versenyautója nyilván egy fia alkatrészt sem tartalmaz a széria Dusterből, mégis, a sorozatgyártású utcai modell sem sokkal kevésbé látványos, mint a 350 lóerős, középmotoros demóautó.
4 méter 32 centi hosszú, 182 centi széles – kompakt, tömör a forma. A kocsi szabad magassága húsz centiméter, közelítő terepszöge 30, hátsó terepszöge 35 fokos, így még a fronthajtású verzió is messzire juthat göröngyös földúton. A Duster tömege 1,2 tonna alól indul, az összkerékhajtású változat egy mázsával nehezebb.
Az összkerékhajtás a Renault fejlesztőpartnerétől, a Nissantól érkezett. A hátsókerék-hajtást elektronikusan vezérelt kuplung zárja. AUTO üzemmódban csak akkor éled fel a hátsó két kerék, ha az elsők már ki-kipörögnek, de ha a vezető úgy kívánja, fixre is zárhatja a hajtást. LOCK üzemmódban a nyomaték 50-50%-a jut az első illetve hátsó tengelyre.
A Duster térkínálata a Loganéhoz hasonló; akár öt felnőtt is elindulhat vele világgá. Menetstabilizáló elektronikát persze hiába várunk a legolcsóbb Dustertől, de a két légzsák, az överő-határolók és az ABS az alapfelszereltség része. A 475 literes csomagtér a hátsó ülések ledöntésével 1600 literesre bővíthető.
Bár a Renault szerte a világban üzemeltet már Dacia-gyártósorokat (Marokkó, Oroszország, Törökország, Irán, India, Brazília, Kolumbia és Dél-Afrika is ontja a Loganokat, Sanderókat), a Dustert kezdetben csak a pitesti üzemben, Romániában készítik. A Dusterre három év vagy 100 000 kilométer garanciát vállal a gyártó.
Kérjük olvasóinkat, maradjanak higgadtak és még ne rohamozzák meg a Dacia-szalonokat. A Dacia Duster 2010 tavaszán érkezik majd a kereskedésekbe. A pontos árakat még nem közölte a Renault, de azt ígéri, a Duster árazása nem a SUV-ok kategória-átlagához, hanem a fejlődő piacok lehetőségeihez igazodik.