Jövő évtől megváltozik az eredetiségvizsgálat rendszere. A vizsgálóállomásoknak egységes feltételeket kell alkalmazniuk a jelenleg alkalmazott ötféle vizsgálati technológia helyett, így egyenértékű és egymásnak megfeleltethető lesz a különböző vizsgálóállomásokon végzett eredetiségvizsgálatok eredménye.
A hatósági ügyintézés egyszerűsítését és gyorsítását célozza az úgynevezett „egyablakos”, illetve elektronikus ügyintézés lehetőségének bevezetése. is A jövőben ugyanis a műszaki vizsga és az eredetiségvizsga megszerezhető lesz egy helyen, a megfelelő technikai feltételekkel ellátott tanúsító szervezetek vizsgálóállomásain. Az előzetes eredetiségvizsgálatért fizetendő díj összege változatlan marad.
A közreműködő szervezetek eredetiségvizsgálatban történő részvételének elengedhetetlen feltétele az Nemzeti Közlekedési Hatósággal kötött érvényes hatósági szerződés. A vizsgálóállomások közvetlen informatikai kapcsolatban lesznek a központi rendszerrel.
Az előzetes eredetiségvizsgálatot elsősorban bűnmegelőzési szempontok miatt vezették be 1998-ban, a vizsgálat 2004-től működik hatósági eljárás keretében. A bevezetést követően jelentősen csökkent a gépjármű-lopások száma.
Ám a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala mintegy 4500 hatósági feljelentést tett az elmúlt öt évben az eredetiségvizsgálati eljárás során felfedezett hiányosságok miatt, bűncselekmény gyanújával. Ugyanakkor a Gazdasági Versenyhivatal is a rendszer felülvizsgálatára, átalakítására vagy akár megszüntetésére hívta fel a figyelmet állásfoglalásában, többek között azért, mert szerintük indokolatlanul drága a szolgáltatás.
Forrás: MTI