A ma este nyolckor megrendezésre kerülő látványos szuperspeciállal kezdetét veszi a 2010-es Svéd-rali, amely a 13 futamos rali-világbajnokság első állomása. Szinte biztosan idén is ugyanazok a pilóták küzdenek majd a győzelemért, nagy valószínűséggel Sebastien Loeb vagy Mikko Hirvonen örülhet majd a bajnoki címnek év végén.


Továbbra is csak két gyártó vesz részt a sorozatban és maradnak az autók is, idén is Citroën C4 és Ford Focus WRC-k indulnak majd a gyári csapatoknál. Technikai szabályváltozás nem történt, így a tavalyi specifikációjú autókkal indulnak a sztárok. A csapatok főként az autók beállításának tökéletesítésével próbálják még gyorsabbá tenni járműveiket.
Itt az idő most vagy soha
Az utóbbi két évben A Citroen és Loeb mindent vitt

Az utóbbi két évben A Citroen és Loeb mindent vitt

Az utóbbi két évben a Citroen és Loeb mindent vitt


Újdonságként a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új pontozási rendszert vezetett be, aminek következtében többen kaphatnak pontokat. Immár nem az első nyolc, hanem tíz célba érő kap pontot, sorban: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 és az utolsó 1 pontot.

Érdekesség, hogy a Citroën csapatban idén nem lesz első számú versenyző, úgy nyilatkoztak, Dani Sordo szabadon támadhatja a hatszoros bajnok Sebastien Loeböt. A csapatfőnök egyetlen utasítást adott: mindkettőjüknek a csapatbajnoki cím megszerzéséért kell hajtaniuk, nem az egyéni sikerekért. Meglátjuk. Talán idén Sordo megszerezheti első győzelmét.


Ezzel szemben a Fordnál Mikko Hirvonen hivatalosan is első számú versenyző lett. A korábbi egyenlősdi után idén Jari Matti Latvala is honfitársa bajnoki címének megszerzésén dolgozik majd. Ne feledjük, ha tavaly lett volna csapatutasítás a Fordnál, és mondjuk Szardínián nem Latvala, Hirvonen, hanem fordított sorrendben futnak be, akkor az év végén nem Loeb lett volna a bajnok.

A Fordnál lehet csapatutasítás

A Fordnál lehet csapatutasítás

A Fordnál lehet csapatutasítás


„Már van két bronz- és két ezüstérmem, jó lenne most már egy arany is” – beszélt terveiről Mikko Hirvonen „Tavaly négy futamot nyertem, míg ő (Sebastien Loeb) hetet. Többet kell nyernem, ilyen egyszerű.”

„Remélem, idén is lesz esélyem a bajnok cím megnyeréséért harcolni” – ezt már Sebastien Loeb mondta a wrc.com-nak. „Mikko tavaly nagyon erős volt, úgy hiszem, idén is az lesz. Csak élvezni szeretném, amit teszek, vezetni az autót és versenyezni – ez motivál engem. Ki lesz a győztes? Remélhetőleg megint én” – mondta a hatszoros bajnok. 

Várhatóan idén is ők ketten hajtanak majd a győzelemért:


Az idei év előtt azonban mégsem ő miattuk várják a legtöbben a WRC indulását. Az idény legnagyobb dobása, hogy a 2007-es Forma-1-es világbajnok Kimi Räikkönen a rali-világbajnokságba igazolt. A finn pilóta a Citroën Junior csapat tagjaként vág neki a szezonnak Sebastien Ogier csapattársaként. A finn egy lépést sem tehet nyugodtan, mindenhova fotósok hada követi Svédországban.

Egy csapatban játszanak

Egy csapatban játszanak

Egy csapatban játszanak


Räikkönen előbb Franciaországban tesztelte autóját, majd rajthoz állt az Arctic Lapland ralin az elmúlt hónapban. Majdnem 600 km-t vezetett a finn a Citroën C4 WRC-vel. „Alig várom a Svéd-rali kezdetét. Jól felkészültünk erre a versenyre. Sok kilométert mentem az autóval és így nem aggódom egyáltalán. Persze tisztában vagyok azzal, hogy még rengeteg dolgot meg kell tanulnom és sok tapasztalatot kell szereznem” – jegyezte meg a Ferraritól átigazoló bajnok.

Olivier Quesnel, a Citroën csapat vezetője szerint nem esélytelen, szerinte Räikkönen idén többször is dobogóra állhat majd.

Nemcsak a Citroën igazolt médiasztárt, a Ford ugyanis szerződést kötött Ken Blockkal. A látványos videóival hírnevet szerzett amerikai idén hét futamon indul, elsősorban tanulni akar, 2012-ben viszont már a bajnoki címre hajtana.

Ken Block egyelőre csak tanulni akar

Ken Block egyelőre csak tanulni akar

Ken Block egyelőre csak tanulni akar


A Citroën Junior csapathoz hasonlóan a Fordnak is van félgyári csapata, a Stobart. Svédországban ők összesen három autót állítanak csatasorba. A megszokott nevek, Matthew Wilson és Henning Solberg mellett beugróként ebben a csapatban áll rajthoz a kétszeres világbajnok Marcus Grönholm is. Bár tavaly is csak egy-két versenyen vett részt a finn pilóta, a futam megnyerésére is esélyes, tekintve, hogy korábban már öt alkalommal győzedelmeskedett Svédországban.

Szintén komoly esélyei vannak Petter Solbergnek. A saját csapattal rendelkező 2003-as világbajnoknak sikerült az idei évre megvásárolni két tavalyi Citroën C4 WRC-t, amelyekkel épp a szabályok befagyasztása miatt akár meglepetést is okozhat. A Mr. Hollywoodnak becézett norvég nem titkolt szándéka, hogy a végső győzelemért hajtson. Mint mondja, talán idén lesz erre utoljára esélye, elképzelhető, hogy jövőre már nem is indul a WRC-ben.

Petter Solberg Citroen C4 WRC-vel:


Fiesta váltja a Focust 2011-ben

Fiesta váltja a Focust 2011-ben

Fiesta váltja a Focust 2011-ben


2010-ben indulnak utoljára a jelenlegi WRC-modellek a rali-világbajnokságon. 2011-re új szabályokat hívott életre a Nemzetközi Automobil Szövetség. Nagyjából az IRC sorozatban induló S2000-es autóknak megfelelő modellek indulnak majd a vb-n is, ám motorjuk nem 2,0 literes szívó, hanem 1,6-os turbó lesz. A Ford az új Fiesta S2000-rel már nyert is, a Citroën még csak fejleszti a DS3 WRC-t.

„Idén is csak két gyártó lesz. Remélem, az új szabályok több autógyártót vonzanak a sportba. Biztos vagyok benne, hogy a rali egyre jobb és jobb lesz” – beszélt a jövőről Sebastien Loeb.

A szezonnyitó Svéd-rali az északi pilótáknak kedvez. Így bármennyire is Sebastien Loeb a címvédő világbajnok, véleménye szerint a finnek nagy előnyben lesznek. Persze a francia sztár sem adja fel, hiszen első nem aszfaltos győzelmét 2004-ben Svédországban szerezte meg és a 2009-es Norvég-ralin is győzedelmeskedett.

Itt az idő most vagy soha

Itt az idő most vagy soha

Itt az idő, most vagy soha


Ám lehet, hogy nem is ő lesz a Citroën legjobbja ezen a hétvégén, hiszen Dani Sordo felkészülésként részt vett a januári Arctic Lapland Ralin, s mind a 12 szakaszt megnyerte. Persze Mikko Hirvonent sem kell félteni, ő az IRC sorozatban a Monte Carlo-rali megnyerésével melegített.

A mezőnyben egyébként lesz magyar induló is ifj. Érdi Tibor és Táborszki Attila személyében, egy Mitsubishivel indulnak az N csoportban. A Svéd-rali nevezési listája ITT tekinthető meg.

Hirvonen A Fiesta S2000-essel megnyerte a Monte Carlo-ralit

FIA RALI-VILÁGBAJNOKSÁG 2010-ES VERSENYNAPTÁR
február 12-14.            Svéd-rali
március 5-7.               Mexikó-rali
április 2-4.                  Jordán-rali
április 16-18.              Török-rali
május 7-9.                  Új-Zéland-rali
május 28-30.              Portugál-rali
július 9-11.                 Bulgár-rali
július 30-aug. 1.          Finn-rali
augusztus 20-22.        Német-rali
szeptember 10-12.      Japán-rali
szeptember 30- okt 3. Francia-rali
október 22-24.           Spanyol-rali
november 11-14.        Wales-rali


Forrás: Amber Pr, wrc.com, vezess.hu