Egy angol kutatási program olyan porózus anyagok előállítását tűzte ki célul, amelyek megkötik, majd más, üzemanyag gyártására felhasználható vegyületekké alakítják át a szén-dioxidot. Az egész folyamat energiaszükségletét pedig napelemek fedeznék.
 
A megvalósításon a Bathi, a Bristoli és a Nyugat-angliai Egyetem, valamint a Bristoli Robotika Laboratórium munkatársai munkálkodnak. A kutatók azt remélik, hogy a porózus anyagokkal a jövőben gyárkéményeket lehetne szigetelni, megkötve a levegőben lévő szén-dioxidot, mérsékelve ezzel az éghajlatváltozás hatásait.

A probléma csupán annyi, hogy a jelenlegi folyamatoknál külön technológiát alkalmaznak a szén-dioxid tárolására és felhasználására – magyarázta Frank Marken a BBC Newsnak A Bathi Egyetem nyugalmazott docense szerint a folyamatok kombinációjával növelni lehetne a hatékonyságot, minimalizálva a szén-dioxid-csökkentés energiaigényét.

A kémények az elsők
A kémények az elsők

A kémények az elsők

A kémények az elsők


A program egyik legnagyobb erénye, hogy a mikroorganizmusok természetes képességeit kiaknázva csökkentené a légköri szén-dioxid szintjét, ugyanakkor áramot vagy hidrogént termelne. Jelenleg azonban még nem létezik olyan technológia, amely nagy léptékben képes volna megkötni és feldolgozni a levegő szén-dioxidját.

Ha mindezt tovább gondoljuk, láthatjuk, hogy elvileg remekül alkalmazható lenne járművek terén is. Egy hibrid autó esetében a kipufogógáz szén-dioxid-tartalmát áram formájában lehet visszatölteni az akkumulátorokba, amit aztán villanyautós fázisban használhatna fel. A kipufogógázok energiájának újrahasznosításán már ma is dolgoznak az autóiparban, a BMW műholdaknál használt technológiával próbálkozik.

Forrás: MTI