Nem kérdés, hogy a hagyományos autóknál megindult a zöldülés. A vevők már többféle hibrid modell közül választhatnak, de tisztán elektromos autóból is több van már a piacon. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is támogatja a globális felmelegedésben szerepet játszó közlekedés káros hatásainak csökkentését. A 2007-ben meghirdetett Make Cars Green kampányuk eleinte a hatékonyabb, takarékosabb, kevésbé károsabb autókról szólt. A kampányban felhívják az autógyártók figyelmét a változás szükségességére és az autóvezetőknek is tippeket adnak.
FIA ajánlások az autósoknak: |
1. Ha autó vesz, vegye figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is 2. Tervezze meg előre az utazását, hogy időt és üzemanyagot spóroljon 3. Ellenőrizze gyakran a keréknyomást, így üzemanyagot spórolhat 4. Felesleges dolgokkal ne növelje az autó tömegét 5. A modern autóknál már nem kell indulás előtt melegíteni a motort 6. Csak akkor használjon légkondicionálót, ha valóban szükséges 7. Finoman gyorsítva, egyenletesen, lendületesen vezessen 8. Használja a motorféket 9. Ha áll az autó állítsa le a motort |
Pár zöld versenyautótól tisztább a levegő?
Egy ideje azonban már nemcsak az utakat megtöltő sok millió járműre, de a versenysportra is kiterjesztette ötleteit az FIA. „Nem kérdéses, hogy az eco-technológia és a fenntarthatóság kérdése lényeges részévé vált a motorsportnak. A jövőben a profi bajnokságok a fenntarthatóság versenyei lesznek” – mondta Sid Watkins, az FIA Intézményének elnöke tavaly év végén, miután bejelentette, hogy az intézmény közgyűlése egyöntetűleg támogatja a sport zöldebbé tételét és javaslatot tesz az alapszabály módosítására.
Az FIA érvelése egyszerű: Az autógyárak marketing és promóciós célból fektetnek az motorsportba. Milliók nézik a versenyeket, ha sok emberrel megismertetik az adott márkát, akkor sok autót adhatnak el. Az FIA pedig szeretné, ha zöld autók versenyeznének, hogy az emberek azt lássák, majd azt vegyék meg.
Kérdés vajon mi van azokkal, akik a zajért, a szagokért, a benzingőzért és a száguldásért rajonganak?
„Nem lesz hatásuk a környezetvédelmi változtatásoknak a WRC-k versenyképességére”- ezt Gerard T. Quinn, a Ford Motorsport részlegének vezetője mondta, akit a múlt hét végén a rali-világbajnokság negyedik futamán Törökországban kérdeztünk a témáról.
„Mivel már a tervezésnél figyelembe vesszük a környezetvédelmi megközelítést, nincs negatív hatása. Akár a motorok, akár más technológia fejlesztésénél ott szerepel az első helyen. Sőt, bizonyos tekintetben azzal, hogy egyes alkatrészek tartósabbak, újra felhasználhatóak még pozitív hatása is van.”
Az egész csapat zöldül
Quinn elmondta az FIA támogatásával, a szponzoraikkal közösen végeztek egy kutatást, amely nyomán megvizsgálták, mekkora a Ford illetve a Ford motorsport környezetei lábnyoma, amelyet mindenképpen szeretnének csökkenteni.
A versenyautókra vonatkozó kutatás során 17 kiemelt területet határoztak meg, amelyek esetében az alkatrészek újrahasznosíthatók, illetve az anyagok átalakításával lehetne csökkenteni a sport káros hatásait. Megállapították, hogy többek között a sebességváltó és a motor egyes alkatrészei, a féktárcsák, a sérült karosszéria elemek, a felnik újrahasznosíthatóak a verseny után. Az elhasznált abroncsok út és zajvédőfal építésnél tűnnek fel újra, az elhasznált motorolajat pedig ipari vállalatok használják hő és elektromos áram előállítására.
Az utcai Focus is zöld |
A Ford Focus gyártása során több mint 300 alkatrész készül újrahasznosított anyagokból, így a Ford európai üzemeiben évente mintegy 20 ezer tonna hulladék kerül újrafeldolgozásra. Szőnyegek, farmernadrágok, palackok és CD-k egyaránt újrahasznosítandó alapanyagként szolgálnak. A Focusban például a légkondicionálás burkolata 25 százalékban újrahasznosított műanyagokból készül. A lökhárítók anyagának 20 százaléka újrahasznosított lökhárítókból származik. A sárvédőív burkolata 100 százalékban újrahasznosított polipropilénből készül. A szövet üléskárpit 100 százalékban újrahasznosított anyagból készül stb. Részletek itt |
Ám nemcsak nem csak a versenyautók jelentik a problémát. „Három szezon óta vizsgáljuk a csapat környezetre gyakorolt hatását. Ennek nyomán több dolgon is változtattunk” – mondja Quinn.
„A teljes Ford standot könnyebb anyagokból állítjuk össze, mint korábban. Vagyis kisebb tömeget, kevesebb kamionnal tudunk elszállítani, ami csökkenti a csapathoz köthető károsanyag-kibocsátást. Már kevesebb embert küldünk a versenyek helyszínére, ami a repült órák számának csökkenésével szintén a károsanyag-kibocsátás csökkenését eredményezi”
Az FIA Intézet többet akar: állásfoglalása szerint a hajtáslánc területén végzett munkája az lesz, hogy biztosítsa: a motorsportsportban a motorokat csak hatékonysági és nem teljesítmény alapon lehessen fejleszteni.
A jövő: kisebb, takarékosabb motor
A Forma-1-ben jelenleg is érvényben van az évekkel ezelőtt bevezetett, a motorfejlesztést befagyasztó szabály. Emellett 2009-re az FIA elérte, a fékenergia regeneráló rendszer alkalmazását, egyfajta hibridet létrehozva a versenyautókból. A szövetség ugyanakkor jó ideje szorgalmazza egy új, kisebb turbós motor bevezetését is. Az F1-nél még nem sikerült ezt elérni, de raliban meglesz a változás.
Idén versenyeznek utoljára a világbajnokságon az eddig ismert WRC-k, jövőre már az S2000-es szabályoknak megfelelő új autók vehetnek részt a bajnokságban.
„Jövőre a Focus helyett a Fiesta alapjaira épített versenyautóval veszünk részt a bajnokságban. Az új autónkba 1,6 literes benzines turbómotor kerül, amelynek fejlesztéséhez egy utcai motort veszünk alapul” – meséli Quinn. „Az új generációs ecoboost motorok könnyebbek, kisebb hengerűrtartalmúak, ugyanakkor nagyobb hatásfokkal, nagyobb nyomatékkal üzemelnek, miközben kevesebben fogyasztanak. Ezek a jellemzők pedig pontosan megfelel annak az irányvonalnak, amit mi és az FIA az új versenymotorunktól elvárunk.”
Jön a hibrid WRC
A Ford Motorsport vezetője azonban azt is elárulta az új motor csak egy lépcsőfok a rali-világbajnokság átalakításában. A cél, hogy hibrid-hajtás kerüljön a versenyautókba. „Azért is fontos a hibrid technológia, mert nem szeretnének semmi újat kifejleszteni, ami nem szerepel az utcai járművekben. Sokkal jobb egy már működő technológiát továbbfejleszteni és versenymotort készíteni belőle, aminek azután újra hatása van az utcai autókra” – vázolja az okokat Quinn.
Mint megtudtuk egyelőre még csak elméleti síkon van meg a hibrid-technika, hiszen még az 1,6-os motor fejlesztése folyik és csak az után jöhet az alternatív hajtás. Leghamarabb 2013-ban jelenhet meg a hibrid technika a rali autókban.
Úgy kell elképzelnünk, hogy az elektromos technológiát használják majd a gyorsasági szakaszok közötti részen, míg a versenypályán a mostaninak megfelelő módon a hagyományos technológiával mennek az autók. Ennek biztonsági okai is vannak.
„Egy igen fontos dolog, ami arra készteti az embereket, hogy hátrébb lépjenek a versenypályától, az a hang, ami jelzi, hogy a versenyautó közeleg. Ez egy kis dolog, de ha egy teljesen csendes autó érkezne, az balesetveszélyes is lehetne” – mondja a szakember.
Mi sem bizonyítja jobban, hogy az FIA komolyan gondolja a zöld versenyt, hogy tavaly Norvégiában már rendeztek egy ilyen ralit. Hidrogénhajtású, elektromos és konnektorról tölthető hibrid modellek küzdöttek egymással. Hennig Solberg a rali-világbajnokságon egy Ford Focus WRC-t hajtó pilóta Haakon Magnus, a norvég királyi család hercegével párban indult ezen a versenyen.
Ami a Ford utcai zöldülését illeti, a márka 2013-ig öt elektromos hajtású és hibrid modellt mutat be Európában, ha ennek részleteire is kíváncsi kattintson erre a linkre.