Minden korábbinál erősebb a bizonyíték, hogy az ipari és közlekedési szennyeződés szélütést és szívrohamot okoz, ezért az embereknek el kellene kerülniük a szmog belélegzését – közölte az Amerikai Szívtársaság.

A csoport szakértői szerint a fosszilis tüzelőanyagok – szén, olaj, benzin – elégetése során keletkező, finom szemcseméretű égéstermék a legveszélyesebb. Robert Brook, a jelentés vezető szerzője, a Michigani Egyetem munkatársa hangsúlyozta, hogy még az egyébként egészséges emberekben is akár órák vagy napok alatt közvetlenül növeli a hasonló események (szívroham, szélütés) kockázatát, ha ezeket az apró részecskéket nagyobb koncentrációban tartalmazza a levegő, amelyet belélegeznek.

Dugóban állni veszélyes
Dugóban állni veszélyes

Dugóban állni veszélyes

Dugóban állni veszélyes


Hat év egészségügyi kutatásainak szisztematikus áttekintése megerősítette, hogy a légszennyezés következtében növekszik az artériák elzáródásának kockázata és kapcsolatba hozható a korábbi halálozással is.

Az apró részecskék hatása alapvetően közvetett lehet azáltal, hogy gyulladást okoznak, de az sem kizárt, hogy olyan kémiai anyagokat szállítanak, amelyek közvetlenül is károsítják az egészséget. A szervezet válaszreakciói miatt növekszik a rögképződés, a trombózis valószínűsége, károsodnak az erek és a keringés, emelkedik a vérnyomás, romlik a szív teljesítménye, mindez végül szívrohamhoz, szélütéshez, illetve halálhoz vezethet.

A szakértők azt ajánlják, hogy különösen a nagyobb kockázattal élők, az idősebb, keringési problémákkal küzdők figyeljenek az aktuális légszennyezési adatokra, limitálják a szabadban, szennyezett levegőn eltöltött időt.

Figyelni kell a légszennyezettségi adatokat

Figyelni kell a légszennyezettségi adatokat

Figyelni kell a légszennyezettségi adatokat


Budapest levegője a legrosszabbak között van Európában. A 10 mikrométernél kisebb szilárd és folyékony részecskékre vonatkozó PM10-határérték túllépésére az EU által jóváhagyott évi 35 napos korlátot már kora tavasszal letudjuk. 2010-ben február 26-ig elfogyott az éves keret, vagyis idén 57 napból 35-ön nem felelt meg a PM10-határértéknek a levegő.

A PM10 gyűjtőnév, többek között az ólmot és más mérgező nehézfémeket, mikroszkopikus méretű finom kormot, apró radioaktív részecskéket vagy a rákkeltő azbesztet takar. Azért olyan veszélyes, mert míg a por és a pollenek az orrban és a torokban fennakadva ott fejtik ki kellemetlen hatásukat, a PM10 részecskéi akadálytalanul jutnak le a tüdő mélyére vagy a véráramba.

Különösen veszélyes ezért a dugóban töltött időszak, hiszen a modernebb pollenszűrővel szerelt járművek sem képesek kiszűrni a miniatűr részecskéket, amelyek veszélyes koncentrációt alkothatnak az utastérben egy hosszabb várakozásnál.

Forrás: MTI, ELTE