Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint megsértette a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. (BÖP) a jogállamiság elvét és a tisztességes eljáráshoz való jogot akkor, amikor nem tekintett el a pótdíjkövetelésétől, miután egy autós utólagosan bemutatta parkolójegyét.

Az ombudsmanhoz egy autós fordult panasszal, mert az autó szélvédője mögé helyezett parkolójegye valószínűleg az ajtó becsukásakor lefordult, ám ezt nem vette észre. A BÖP pedig felszólította a pótdíjfizetésre, de a parkolási társaság ügyfélszolgálatán a megváltott parkolójegy bemutatásakor nem gyakorolt méltányosságot. 

Szabó Máté vizsgálata során megállapította, hogy a pótdíjazás időpontjában a hatályos fővárosi közgyűlési rendelet nem szabályozta az utólagos bemutatást, bár kifejezetten nem is tiltotta azt.

Pótdíj akkor is, ha van parkolójegy? 1
Pótdíj akkor is, ha van parkolójegy? 41


Az ombudsman szerint az alkotmányból és a polgári törvénykönyvből (Ptk.) következő általános jellegű követelmények – például a tisztességes eljáráshoz való jog és a jóhiszeműség – a parkolási társaságok eljárására is vonatkoznak. Ennek alapján pedig a parkolási társaságok nem zárkózhatnak el attól, hogy méltányosságból elengedjék vagy mérsékeljék a pótdíjat – közölte, hozzátéve, hogy álláspontja szerint a parkolási társaságnak a panasz kivizsgálását követően méltányosságból el kellett volna tekintenie a követelésétől.

Szabó Máté ombudsman megállapította azt is, hogy a parkolási társaság félrevezető tájékoztatást ad ügyfeleinek azzal, hogy a honlapján azt a látszatot kelti, mintha nem lenne lehetőség a parkolójegy utólagos bemutatására.

Az ombudsman arra kérte a BÖP ügyvezetőjét, hogy – mivel az eljárását szabályozó rendelet a méltányosság gyakorlásának lehetőségét nem zárta ki – gondoskodjon a panaszos által befizetett összeg visszatérítéséről és a hatályos rendeletnek megfelelően haladéktalanul változtassa meg az internetes oldalon olvasható tájékoztatást.
Forrás: MTI