A Parlamentben is bemutatta a fővárosi parkolási rendszer átalakítására vonatkozó fideszes tervet Rogán Antal, az indítvány egyik előterjesztője. Ahogy a fideszes parlamenti képviselő két napja már sajtótájékoztatón közölte: az új jogszabály értelmében parkolási szolgáltatást, parkolásüzemeltetést, -ellenőrzést csak maga az önkormányzat vagy az önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő, általa alapított cég láthatna el a jövőben. Ezzel véget vetnének a jelenlegi magáncégek királyságának.
Nem véletlen, hogy az új kormányzópárt az elsők között akarja rendezni a parkolás kérdését, ha ugyanis a Ház nem fogadja el időben a javaslatukat, akkor július 1-jével az Alkotmánybíróság korábbi döntése nyomán ingyenessé válna a parkolás. Ez az autósoknak örömet, az önkormányzatoknak borzasztó anyagi kiesést okozna.
A politikus emlékeztetett arra is, hogy a 95-ös benzin átlagárához kötnék a parkolási díjat, amely nyomán csökken a fizetendő díj. A jelenlegi BKV-jegyárhoz kötött rendszerben kialakult 640 forint helyett 544 forint lenne óránként a fővárosban. A javaslat viszont arra is lehetőséget ad, hogy azokban a P+R parkolókban, ahol a terület őrzött, „minimális” díjat szedhessenek.
Természetesen a többi parlamenti párt sem ment el szó nélkül a javaslat mellett.
Az MSZP-s Horváth Csaba szerint bár a mostani javaslat majdnem mindenben megegyezik azzal, amit korábban az MSZP kidolgozott az előző ciklusban, de sok fontos kérdés kimaradt belőle.
Úgy vélte, hiba volt eddig, hogy az önkormányzati bevételek útja, felhasználása, elszámolása nem volt átlátható, ezért most sarkalatos pont, hogy az önkormányzat saját számlájára folyjon be a parkolási bevétel, majd utána számoljanak el a parkolást végző céggel. Hozzátette, hogy csak az indokolt és tényleges költségeket szabad megtéríteni.
Horváth Csaba szerint a parkolás egy forgalomszabályozási eszköz, a parkolási díjak csökkentése azonban azt is kiválthatja, hogy jóval többen akarnak majd parkolni adott területre. Elmondta azt is, indokolt a 70 százalékos telítettségi szabályozás, hogy ne lehessen ott parkolókat kialakítani, ahol ezt nem éri el a parkolók kihasználtsága, vagyis fizetős parkolókra nincs szükség.
Bagdy Gábor (KDNP) vezérszónoki felszólalásában a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat mielőbbi elfogadását kérte a többi parlamenti frakciótól.
Kiemelte: a javaslat alapvetően megfelel annak a kereszténydemokrata megfontolásnak is, hogy a közszolgáltatások esetén a lakosság ellátásának biztosítása, valamint a szolgáltatás magas színvonalának biztosítása az elsődleges szempont és a gazdasági érdekek csak ezután következnek.
Volner János (Jobbik) szerint pártja alapvetően egyetért a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat céljával, illetve eszközrendszerével. De a képviselő a Jobbik által szükségesnek tartott változtatások között említette többek között a parkolóhelyek tisztán tartásának, illetve hó- és jégmentesítésének előírását. Hozzátette: a Jobbik a környezetvédelmi tudatosság hangsúlyosabb megjelenését is szeretné elérni a javaslatban.
Az LMP szerint a fizetős parkolásnak elsősorban nem az önkormányzatok bevételeinek gyarapítását, hanem a városi közúti közlekedés arányának visszaszorítását, ezáltal a környezet állapotának javítását kellene szolgálnia.
Jávor Benedek (LMP) a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat általános vitájában tartott vezérszónoki felszólalásában hangsúlyozta: pártja fontosnak tartja a parkolási tevékenységet végző cégek nyilvánosságának megteremtését is. Ezért egyebek mellett olyan módosító indítványt nyújtanak be, amelynek értelmében minden olyan szerződést nyilvánosságra kell hozni, amikor az önkormányzat a parkolási feladatok megoldására szerződik egy társasággal.
Forrás: MTI