A Parlamentben is bemutatta a fővárosi parkolási rendszer átalakítására vonatkozó fideszes tervet Rogán Antal, az indítvány egyik előterjesztője. Ahogy a fideszes parlamenti képviselő két napja már sajtótájékoztatón közölte: az új jogszabály értelmében parkolási szolgáltatást, parkolásüzemeltetést, -ellenőrzést csak maga az önkormányzat vagy az önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő, általa alapított cég láthatna el a jövőben. Ezzel véget vetnének a jelenlegi magáncégek királyságának. 

Nem véletlen, hogy az új kormányzópárt az elsők között akarja rendezni a parkolás kérdését, ha ugyanis a Ház nem fogadja el időben a javaslatukat, akkor július 1-jével az Alkotmánybíróság korábbi döntése nyomán ingyenessé válna a parkolás. Ez az autósoknak örömet, az önkormányzatoknak borzasztó anyagi kiesést okozna. 

Nem akarnak ingyenes parkolást a politikusok 1
Nem akarnak ingyenes parkolást a politikusok 41


A politikus emlékeztetett arra is, hogy a 95-ös benzin átlagárához kötnék a parkolási díjat, amely nyomán csökken a fizetendő díj. A jelenlegi BKV-jegyárhoz kötött rendszerben kialakult 640 forint helyett 544 forint lenne óránként a fővárosban. A javaslat viszont arra is lehetőséget ad, hogy azokban a P+R parkolókban, ahol a terület őrzött, „minimális” díjat szedhessenek.

Természetesen a többi parlamenti párt sem ment el szó nélkül a javaslat mellett.

Az MSZP-s Horváth Csaba szerint bár a mostani javaslat majdnem mindenben megegyezik azzal, amit korábban az MSZP kidolgozott az előző ciklusban, de sok fontos kérdés kimaradt belőle.

Nem akarnak ingyenes parkolást a politikusok 42


Úgy vélte, hiba volt eddig, hogy az önkormányzati bevételek útja, felhasználása, elszámolása nem volt átlátható, ezért most sarkalatos pont, hogy az önkormányzat saját számlájára folyjon be a parkolási bevétel, majd utána számoljanak el a parkolást végző céggel. Hozzátette, hogy csak az indokolt és tényleges költségeket szabad megtéríteni.

Horváth Csaba szerint a parkolás egy forgalomszabályozási eszköz, a parkolási díjak csökkentése azonban azt is kiválthatja, hogy jóval többen akarnak majd parkolni adott területre. Elmondta azt is, indokolt a 70 százalékos telítettségi szabályozás, hogy ne lehessen ott parkolókat kialakítani, ahol ezt nem éri el a parkolók kihasználtsága, vagyis fizetős parkolókra nincs szükség.

Nem akarnak ingyenes parkolást a politikusok 43


Bagdy Gábor (KDNP) vezérszónoki felszólalásában a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat mielőbbi elfogadását kérte a többi parlamenti frakciótól.

Kiemelte: a javaslat alapvetően megfelel annak a kereszténydemokrata megfontolásnak is, hogy a közszolgáltatások esetén a lakosság ellátásának biztosítása, valamint a szolgáltatás magas színvonalának biztosítása az elsődleges szempont és a gazdasági érdekek csak ezután következnek.

Volner János (Jobbik) szerint pártja alapvetően egyetért a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat céljával, illetve eszközrendszerével. De a képviselő a Jobbik által szükségesnek tartott változtatások között említette többek között a parkolóhelyek tisztán tartásának, illetve hó- és jégmentesítésének előírását. Hozzátette: a Jobbik a környezetvédelmi tudatosság hangsúlyosabb megjelenését is szeretné elérni a javaslatban.

Nem akarnak ingyenes parkolást a politikusok 44


Az LMP szerint a fizetős parkolásnak elsősorban nem az önkormányzatok bevételeinek gyarapítását, hanem a városi közúti közlekedés arányának visszaszorítását, ezáltal a környezet állapotának javítását kellene szolgálnia.

Jávor Benedek (LMP) a közterületi parkolást szabályozó törvényjavaslat általános vitájában tartott vezérszónoki felszólalásában hangsúlyozta: pártja fontosnak tartja a parkolási tevékenységet végző cégek nyilvánosságának megteremtését is. Ezért egyebek mellett olyan módosító indítványt nyújtanak be, amelynek értelmében minden olyan szerződést nyilvánosságra kell hozni, amikor az önkormányzat a parkolási feladatok megoldására szerződik egy társasággal.

Forrás: MTI