A General Motors bejelentette, hogy a már működő 30 hektáros jatrophaültetvénye mellé két újabb, összesen 54 hektárnyit telepít Indiában. Figyelmet keltett az is, hogy az amerikai energiaügyi minisztérium jelezte: támogatja a jatrophaolajjal kapcsolatos, környezetkímélő biodízel-kutatásokat.
A kőolajszármazékok tartalékainak apadásával párhuzamosan világszerte kísérleteznek új, belátható időn belül előállítható bioüzemanyagokkal, köztük azzal, amely a jatropha curcas növény magjának olajából nyerhető. Ez a mostani favorit.
Az euphorbiaceae családjába tartozó jatropha szárazságtűrő, és igénytelen a táptalaj tekintetében is. A fagyot azonban nem viseli el, ezért főként a szubtrópusi régiókban terem. Százhetvenöt változata van: egyes fajtái fákká nőnek, de akadnak olyanok, amelyek alacsony bokrok maradnak. Több változatát díszes virágáért kedvelik, vagy éppen kerítéssövényként hasznosítják. Húsznál több néven ismerik világszerte: Indonéziában például aamanakku, francia nyelvterületen pourghere, tamilul jarak a neve.
Nagyon elterjedt Indiában, ahol olajával világítanak, főznek, szerkezeteket kennek, és már régen használják biodízelként is. A Mumbai és Delhi közötti vasútvonal dízelmozdonyai közül minden ötödiket a kőolajjal kevert jatrophaolaj hajtja.
Biodízel alapanyagnak a lédús jatropha curcas magjai a legalkalmasabbak. A derékmagasságúra növő bokor mogyoró nagyságú magjainak átlagos olajtartalma 34 százalékos. Egy hektárnyi ültetvényen 1,5-2 tonnányi mag termelhető, amelyekből 540-650 liter olaj préselhető ki. A többször is termő jatropha curcasból hektáronként évente akár több ezer liter olaj is nyerhető – az egyre dráguló kőolaj árának potom harmadáért.
Nem a General Motors az egyetlen, aki érdeklődik a növény után, az év elején a Daimler közölte, hogy a Bayer vegyi konszern közreműködésével Dél-Indiában kutatási célokra 100 hektáros jatrophatelepet hoz létre.
Forrás: MTI