Korábban stabil részese volt a vb-naptárnak, aztán egy hosszabb, 5 éves kihagyás után 2007-ben kapott ismét helyet a versenynaptárban. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért a raliversenyek elitjébe, s idén az első olyan rali, amelyet tavaly is megrendeztek.
2007-ben és 2009-ben is Sebastien Loeb nyerte meg a Portugál-ralit, így a francia pilóta az új-zélandi fiaskót követően eltökélt, hogy megszerzi zsinórban harmadik győzelmét kedvenc raliján. Bár Új-Zélandon csak harmadikként ért célba, eddigi kitűnő eredményeinek (mindig dobogón állt) köszönhetően még mindig a francia pilóta vezeti az egyéni ponttáblát.
„Aucklandbe 40 pontos előnnyel érkeztünk meg Petter Solberg előtt és 36 pontos előnnyel tértünk haza Jari-Matti Latvalával szemben. Négy pont veszteség úgy, hogy egy ralival közelebb vagyunk a szezon végéhez, elég jó eredmény” – magyarázta Loeb. „Idén hat pilóta is képes arra, hogy az egyes futamokat megnyerje. Jelenleg számunkra az is jó, ha az élmenők között végzünk, de ez nem a pihenés ideje” – tette hozzá.
A Ford nagyon elégedetten térhetett haza Új-Zélandról. Köszönhetően Jari-Matti Latvala győzelmének, a márka 75. WRC-győzelmét ünnepelhette. Ezzel nemcsak a rali-vb történetének legsikeresebb konstruktőre a Ford, de öt ponttal megközelítette a jelenleg a ponttábla élén álló Citroënt.
Jari-Matti Latvalának külön kihívás lesz ez a verseny, hiszen két éve a rali történetének egyik legnagyobb bukását mutatta be Portugáliában. Leestek az útról és 150 méterrel lejjebb egy fa állította meg az addig 15-ször átpördült Focust. Bár az autó csúnyán összetört, a csapat azóta kijavította. A finn pilóta pedig úgy nyilatkozott, hogy miután idén is szerepel a versenyben az a szakasz, kissé módosítanak az itineren, de egyébként már túltette magát a baleseten.
Latvala bukfencezik:
Nemcsak Jari-Matti Latvalának kell fejben rendben lennie, de az évad első versenyét megnyerő Mikko Hirvonennek is. A Ford pilótája ugyanis nem találja tavalyi formáját.
„Új-Zéland csalódást okozott számomra, újra meg kell találnom a tempómat. Nem gondolok a világbajnoki helyezésekre jelenleg, el akarok menni Portugáliába és olyan gyors tempóban hajtani, ahogy tudom, hogy tudok. Sokat gondolkodtam azon, miért nem voltam olyan gyors, ahogy reméltem Új-Zélandon és szerintem egyszerűen csak túlságosan hajtottam” – nyilatkozta Hirvonen, aki negyedik lett az elmúlt ralin. „A hibákat akkor vétettem, amikor nagyon támadtam az ellenfeleket. Ezért úgy tervezem, hogy ezúttal kevésbé leszek agresszív és hagyom a normál tempómat kibontakozni.”
Nagy reményeket fűz a Citroën az eddig szintén nem túl sokat mutatott Dani Sordóhoz is, aki Portugáliában jól szerepelt korábban. Ám lehet, hogy nem is ő lesz az, aki hozza a Citroën számára a jó eredményt, hanem a Junior csapat tagja, Sebastien Ogier. A fiatal francia idén berobbant az élmezőnybe, Új-Zélandon az utolsó gyorsaságin maradt le a győzelemről, egy elhibázott fékezés miatt.
Új-Zélandon ugyan a magas költségek miatt nem indult, de Portugáliában ismét ott lesz a mezőnyben Kimi Räikkönen. A 2007-es Forma-1-világbajnok ezúttal sem dédelget győzelmi álmokat, a célja a célba érkezés és a tapasztalatszerzés. Bár egy versenyt kihagyott, közben Franciaországban tesztelt a C4 WRC-vel.
A mezőnyben lesz egy magyar induló is Turán Frici személyében, aki egy Peugeot 307 WRC-vel tesz próbát a legjobbak között.
Tavaly ez történt a Portugál-ralin:
A rali
A Portugál-rali 2001-ig folyamatosan része volt a világbajnokság sorozatának, ám akkor az időjárás megpecsételte a sorsát, mivel az eső áztatta utak járhatatlanokká váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni ilyen rossz körülmények között. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem raliversenyt.
2000-ben Richard Burns nyert itt, majd 2001-ben Tommi Mäkinen győzelmével véget ért egy korszak és a Portugál-rali elvesztette világbajnoki ralistátusát. Öt évvel később újra lehetőséget kapott az ország. A 2006-2007-es tél többségében száraz volt, így a portugál gyorsasági szakaszok kitűnő állapotban voltak, s nem is okoztak csalódást a versenyen. Tavaly sem voltak problémák, így maradt a rali a versenynaptárban.
2007 és 2009 után ezúttal sem Portóban van a rali főhadiszállása, hanem délebben, Faróban, Algarve régióban. A rali 18 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 355,32 kilométert tesznek ki. A rali teljes hossza: 1223,07 km.
A verseny csak holnap kezdődik, de felvezetéseként utcai parádét rendeztek Portóban a hétvégén, ahol több tízezer ember előtt bemutatóztak a rali-világbajnokság sztárjai.
A világbajnokság állása az Új-Zéland-rali után: |
Pilóták
1. S. Loeb 108 pont Konstruktőrök 1. Citroën 156 pont |
(Forrás: Amber PR)