Az Országos Rendőr-főkapitányság és a MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatósága a vasúti átjárókban közlekedők biztonságának növelése, valamint a vasúti átjárókban bekövetkező, gyakran tragikus eredménnyel járó közlekedési balesetek megelőzése érdekében, 2010. június 03-án és 22-én országosan 70 átjáróban közös ellenőrzést tart.

Az akció kapcsán a Rendőrség a KRESZ vasúti átjárókra vonatkozó rendelkezéseinek megtartását ellenőrzi. Az ellenőrzések elsődleges célja a figyelemfelhívás, hiszen a közúti közlekedésben akár járművel, akár gyalogosan közlekedők a vasúti átjárókon történő áthaladáskor kockázatot vállalnak, akkor, ha figyelmetlenek, meggondolatlanok.

 A vasúti átjárókban, illetve azok előtt a figyelem és körültekintés elsődleges. A vasúti átkelőhelyeken akár 120 km/h sebességgel áthaladó több száz tonna súlyú vasúti szerelvény vezetője nem igazán tud mit tenni a baleset elkerülése végett, hiszen egy ilyen szerelvény fékútja akár 500-1000 méter is lehet. A vasúti jármű részvételével bekövetkezett közlekedési balesetekből a közúti járművezető vagy a gyalogos mindig vesztesként kerül ki.

Jó tudni, hogy a 2010. január elsejével életbe lépett új KRESZ-szabályok több újdonságot is hordoznak a vasúti átjárókkal kapcsolatosan: már nem kell minden esetben lassítani az átjáró előtt, csak ha sebességkorlátozó tábla is van, egyébként városban ötvennel, országúton kilencvennel is át lehet hajtanai. Másfelől a vasúti átjáró előtti 20-as, 30-as táblát oldja maga az átjáró is, nem kell utána is 20-szal, harminccal menni az első útkereszteződésig.

Mindezek ellenére ajánlatos lassítani és fokozott óvatossággal áthajtani a síneken.