A kormány tegnap ismertette az Orbán Viktor miniszterelnök által már felvázolt adóreform néhány részletét. 2011-től életbe lép a 16 százalékos személyi jövedelemadó, megszűnik a szuperbruttósítás és emelkedik a minimálbér – jelentette be Kármán András, a Nemzetgazdasági Minisztérium adózásért felelős államtitkára.
Ugyanakkor idén 19-ről 10 százalékra csökken a cégek társasági adója 500 millió forintos bevételig. A kormány emellett a jelenlegi 58 úgynevezett kisadóból 10-et már júliustól megszüntet.
Ezek között van a bérfőzési szeszadó, a tv-készülékek üzemben tartási díja és az épület utáni idegenforgalmi adó is. Eltörlik a vállalkozók kommunális adóját, illetve egyenes ági rokonok esetén az örökösödési, illetve az ajándékozási illetéket is.
Ami a mi szempontunkból a legérdekesebb, hogy megszűnik a nagy értékű autók, vízi járművek, légi járművek vagyonadója is. Az államtitkár szerint a fenti adókból nem jött be annyi bevétel, mint amennyiért beszedték őket, az adminisztrációs költség nagyobb, mint maga az adóbevétel.
A nagy értékű autók adóját 2010-től vezette be a korábbi kormányzat. Az adózás alá eső járműveket nem az autó értéke határozta meg, hanem a jármű motorjának teljesítménye. A 125 kW-nál, azaz 170 lóerőnél erősebb autók után kellett vagyonadót fizetni. 125 és 175 kW között (170-238 LE) a normál gépjárműadó dupláját, 175-200 kW-ig a két és félszeresét, míg 200 kW (272 LE) felett a háromszorosát kellett kifizetni.
A számítás hátulütője, hogy nem teljesítette az eredeti célt, vagyis, hogy adót vessen ki a nagy értékű vagyontárgyra, hiszen könnyedén találni 10-12 milliós új autókat, amik a fenti teljesítmény alatt maradnak, viszont, számos olyan régi autó van a piacon, amely értéke mindössze pár százezer forint, mégis fizetni kellett utánuk, mert motorjuk erősebb, mint 170 LE.
Május közepéig 5500 bevallás érkezett az APEH-hez, amelyek nyomán összesen 241 millió forintot fizettek be az adózók. A már befizetett összegeket nem kapják vissza az autósok.