Talán túl magabiztosan vágott neki az idei Le Mans-i 24 órás versenynek a Peugeot. A tavalyi győzelmük óta a kisebb versenyeken is mindannyiszor elpáholták az Audit. Ezek után is minden álomszerűen indult a franciáknak a hétvégén rendezett futamon.
Úgy vágott neki a Peugeot az idei, a 78. Le Mans-i 24 órás futamnak, hogy az időmérő edzés után az első négy helyen a 908 HDi-k sorakoztak. Nemcsak a három gyári autó volt gyorsabb az Audi gyár R15-ösöeinél, de a privát Oreca csapatnál futó 908-as is. Sokkal gyorsabbak voltak.
De mit ér a sebesség, ha nem társul mellé megbízhatóság? Semmit. Tavaly kettős győzelmet szerzett a Peugeot, idén viszont nagyot buktak, egyik autójuk sem ért célba.
Az első Peugeot két és fél óra után hullott el, miután a Pedro Lamy vezette 3-as számú kocsi jobb első futóművében eltört valami, a futómű kiszakadt a helyéről. Nagyjából három órával később az élen hajtó 1-es rajtszámú Peugeot-val Marc Gené a bokszba hajtott, mert meghibásodott a generátor. A szerelők gyors munkájának köszönhetően a spanyol visszatérhetett a pályára, mindössze négy kör hátránnyal a hetedik helyre.
Á Frank Montagny vezette 2-es rajtszámú Peugeot pedig átvette a vezetést, egy perccel megelőzve az Olivier Panis vezette Oreca 908-ast. Ekkor még két kör hátrányban volt a legközelebbi Audi R15-ös.
Nagyjából 11 óra versenyzés után, hajnali kettő körül az Oreca autója bokszba kényszerült, mert eltört a jobb oldali féltengelye. A csere után öt kör hátránnyal a hatodik helyre tért vissza a privát jármű.
Elöl továbbra is 2-es Peugeot vezetett, de mögötte már feltűnt a német armada, három Audi R15 TDI. Hamarosan az 1-es Peugeot-t, amelyet ekkor Alex Wurz vezetett, kihasználva a tempófölényét feljött a negyedik helyre. Az igazi sebességét azonban csak ezután mutatta meg.
A 2-es számú Peugeot ugyanis nagyjából 17 óra versenyzés után búcsúzott. Frank Montagny épp a tankolás után a kivezető körén volt, amikor lángok törtek elő a kipufogóból. Állítólag motorprobléma. Tekintve, hogy korábban többször volt gond a Peugeot-k hűtésével, elképzelhető, hogy a felhevült alkatrészekre üzemanyag vagy olaj került.
Ami biztos: kiesett és az Audi két autója került az élre.
A Peugeot viszont nem adta fel, még hét óra volt hátra. A francia csapat vezetője, Olivier Quesnel kiadta a parancsot a Marc Gene, Anthony Davidson és Alexander Wurz alkotta hármasnak: tapossák ki a lelket is a még talpon lévő utolsó Peugeot-ból.
És ők ezt tették. Az időmérőn megszokott köridőket hajtva közeledtek az Audikhoz. Az este még generátorhiba miatt álló kocsival négy óra múlva be is érték a második helyezettet, le is előzték. De nem sokáig örülhettek, az épp Alex Wurz vezette 1-es rajtszámú Peugeot a 2-eshez hasonlóan búcsúzott: lángok törtek elő a kipufogóból.
Újabb technikai hiba, game over. Olivier Quesnel könnyeivel küzdve köszönte meg a csapat szerelőinek, mérnökeinek a munkát. Audi 1-2-3.
Ám mégsem veszett el minden. Quesnel átment az Orecához, ahol a kölcsönadott Peugeot 908-as még versenyben volt. A negyedik helyen haladt, mindössze 45 másodpercre a harmadik helytől. Ebből még lehet valami. A parancs itt is ugyanaz lett. Feltekerni a V12-es dízelmotort és szabadjára engedni az 1200 newtonméternyi nyomatékot.
Ha a sebességen múlott volna, akkor az Oreca autója lehetett volna harmadik, de itt az nem elég, megbízhatóság is kell. Az utolsó 908-as másolta testvéreit, lángoló kipufogóval búcsúzott Le Mans-tól. Négyből három autó motorhiba miatt adta fel.
Az Audi viszont tarolt. Bár az R15 nem a leggyorsabb volt a mezőnyben, de komolyabb hiba nélkül rótták vele a köröket 24 órán keresztül, ami a végén teljes diadalt eredményezett. 2004 után ismét hármas győzelmet ünnepelhettek. Ezúttal mindegyik modell dízel volt.
„Tudtuk, hogy a Peugeot gyorsabb, de úgy gondoltuk ezt a tempót nem fogják végig bírni. Ne feledjük, a Le Mans-t az nyeri, aki célba is ér” – mondta az ezúttal harmadik, de nyolc Le Mans-i elsőséggel rendelkező Tom Kristensen.
Eddig 11-szer indult az Audi gyár a Le Mans-i 24 órás versenyen és ebből kilencszer nyertek, igazán kiemelkedő teljesítmény. A mostani sikerükkel beérték a Ferrarit, amely szintén kilenc győzelmet jegyez. A legeredményesebb gyártó a Porsche, 16 elsőséggel.
Érdekesség, hogy a 9-es számú, győztes Audiban két gyári Porsche pilóta ül, Mike Rockenfeller és Timo Bernhard, akik a pletykák szerint jövőre már a Porsche saját Le Mans-i programjában indulnak. Ők és harmadik társuk, Romain Dumas is első győzelmüket szerezték Le Mans-ban. Jól vizsgáztak.
Idén az első autó 397 kört tett meg, ami 5410,713 kilométernek felel meg, ami azt jelenti, hogy ez volt minden idők leghosszabb és így legnagyobb átlagsebességű Le Mans-i 24 órás versenye. Mindössze a mezőny fele, 55 autó jutott el a célig.
A részletes eredményeket ezen a linken megtekintheti.
Kategóriagyőztesek:
LM P1 Audi R15 TDI plus
Mike Rockenfeller-Timo Bernhard-Romain Dumas
LM P2 HPD ARX-01C
Nick Leventis-Danny Watts-Jonny Kane
GT1 Saleen S7-R
Roland Berville-Julien Canal-Gabriele Gardel
GT2 Porsche 997 RSR
Marc Lieb- Richard Lietz-Wolf Henzler