A halálos közúti közlekedési balesetek és a meghalt személyek számában év eleje óta folyamatos csökkenést figyelhetünk meg. Tegnapig 250 esetben 290 fő vesztette életét az utakon idén. Ez azt jelenti, hogy 74 halálos kimenetelű balesettel volt kevesebb és 63 fővel kevesebben vesztették életüket, mint a tavalyi év hasonló időszakában.

Az elmúlt héten – és ilyenre ritkán volt példa – 14 esetben 27 fő halt meg közlekedési balesetben.

Az okokat a szakértők még vizsgálják, de minden bizonnyal a kánikulai melegnek is szerepe lehetett a balesetek bekövetkezésében. A napokig tartó hőség mindenkit, még a frontokra kevésbé érzékeny emberek szervezetét is megterhelte, ez veszélyt jelenthet a közlekedésben.

A hőség van, akinél közömbösséget, másoknál fokozódó ingerlékenységet, robbanékonyságot vált ki. Sokaknál fokozottan jelentkezik a koncentráció hiánya, ez a reakcióidőben is jelentkezik, a mozdulatok kapkodóvá válnak, erősen megnő a hibalehetőség. A tartósan melegfront jellegű időjárási helyzetben gyengül a gépkocsivezetők gyakorlatiasság érzete, ugyanakkor nő az összeférhetetlenségre való hajlam. Gyakori jelenség a lobbanékonyság, a kiszámíthatatlan, szeszélyes magatartás.

A közvetett hatások között figyelembe kell vennünk, a nem légkondicionált autók vezetői – nyitott ablakokkal – a sebesség fokozásával, pl. relatív vagy tényleges gyorshajtással próbálnak a hőség ellen védekezni. Ez szintén fokozza a balesetveszélyt.

Az időjárás miatt több baleset az utakon 1
Az időjárás miatt több baleset az utakon 37


A tartós kánikulában a közlekedés résztvevői között is jelentősen megnő a rosszullétek száma. Pl. a szív- és érrendszeri alapbetegséggel élők esetében a növekvő környezeti hőmérséklet esetében fokozódnak a tünetek, gyakrabban fordul elő vérnyomáskiugrás, esetleg szívelégtelenség.

Most elsősorban egy hidegfront alakítja Magyarország időjárását, foltokban jégesővel, felhőszakadással. A zivatarok környezetében gyengül a mozgáskoordináltság, tompul a figyelem, nő a balesetveszély, de nemcsak emberi tényező miatt, hanem a fakidőlések, vízátfolyások, a nedves úton megnövekvő fékút miatt is.

Aki nehezen viseli a meleget, ebben az időszakban lehetőleg ne vezessen. Ilyenkor, a nagy melegben fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot és kipihenten vezessünk. A napon álló gépkocsit indulás előtt érdemes kiszellőztetni.

Forrás: ORFK