A forma nem épp Pininfarina
Murray előző munkája

Murray előző munkája

Murray előző munkája


Évek óta tudni, hogy a McLaren F1 tervezője, Gordon Murray egy apró városi autón dolgozik. Az autó elkészült, itt vannak az első adatok a T25-ről, amely egyelőre még koncepció néven fut. Elsőre ugyan furcsán hangzik, de mégsem meglepő, hogy Murray minit tervezett. A sportkocsiknál mi újat mutathatna, még sok esetben ma is az F1 a mérce, a zsúfolt városokban még lehet potenciál a jó ötletekre.

Ez az ötlet pedig pont az 1992-ben bemutatott legendás sportkocsiból ered. Ugyanis a T25 ugyanúgy háromszemélyes, akár az F1, sőt az elrendezés is hasonló. Elöl a vezető, mögötte még ketten egymás mellett. Ha egyvalaki hajt a kocsival, akkor az ülések lehajthatók és 720 liternyi csomagot vihet magával.

Csomagra válthatók az utasok

Csomagra válthatók az utasok

Csomagra válthatók az utasok


Persze az F1 esetében is érdekes volt ez, de kuriózum a T25, hiszen mindössze 2,4 méter hosszú, szélessége pedig 1,3 méter, ebben az aprócska térben kap helyet három utas. Az autó egészen kiemelkedő 6 méteres körön képes megfordulni, de nemcsak ez teszi különösen alkalmassá városi használatra, hanem maga a mérete, hiszen önmagából három is elfér keresztben egy úttal párhuzamos parkolóhelyen, vagy kettő egy garázsban, ahol a kiszállás sem gond, miután a kocsi első fele előre felnyílik. A T25-ből balra és jobbra is kijuthatnak az utasok. Elméletben azt is felveti a tervező, hogy a haladás is könnyebb, hiszen egy T25 a másikat a sávját nem elhagyva megelőzhetné. 

Az aprócska autó utasaira biztonsági utascella, gyűrődőzónák, illetve a vezetőre légzsák is vigyáz. Nem hiányzik a blokkolásgátló és a menetstabilizáló elektronika sem.  

Bár a vezetési pozíció itt is F1-es, a tempó más világ. A 6,0 literes, V12-es motor helyett 660 köbcentis háromhengeres viszi a mindössze 575 kilós T25-öt. Az 51 lóerős szerkezet 16,2 másodperc alatt gyorsítja a kisautót 100 km/órára. Csúcssebessége elvileg 156 km/óra lenne, de azt – vélhetően biztonsági okokból – 145 km/órára korlátozták.

Bár csak 30 literes az üzemanyagtank, ez is bőven elég, miután 3,83 litert fogyaszt átlagosan. Még ha ez valódi használat mellett 5 liter is lenne, akkor is elmenne hatszáz kilométert, ami városi használat mellett jó ideig kitart.

Esőben érdekes lehet ez a nyitás

Esőben érdekes lehet ez a nyitás

Esőben érdekes lehet ez a nyitás


Nemcsak a városi autózásról alkotott elképzeléseinket írná át Murray, de egy komplett új gyártási struktúrát is kidolgozott, amely állítólag az autógyártás legnagyobb reformja a Ford T-modellnél bevezetett futószalagos sorozatgyártás óta. A T25 összeszereléséhez egy hagyományos autógyár méretének 20 százaléka elég, ami drasztikusan csökkenti a beruházáshoz szükséges anyagi forrásokat. A gyártósor emellett igen rugalmas, többféle variáns készülhet egyszerre.

A jármű a motoroknál megszokott csővázra épül, teljesen elkülönülve a külső borítástól, ami könnyűvé teszi az új variánsok vagy épp frissített változatok elkészítését. A nagyrészt újrahasznosított anyagból készült kompozit karosszéria javítása pedig olcsó.

Mindez persze egyelőre fikció, amíg egy befektető meg nem veszi az ötletet és be nem indítja a gyártást.