Foglalkozni kell az objektív felelősség kérdésével, vagyis azzal, hogy ki felelős akkor, ha egy autóval valaki szabálytalanságot követ el, a sofőr vagy a tulajdonos – válaszolta az új országos rendőrfőkapitány bizottsági meghallgatásán egy kérdésre.
Hatala József szerint az objektív felelősség elve alapján kiszabott bírságok nagy felháborodást okoztak a társadalomban, ezért kell felülvizsgálni a közigazgatási eljárásáról szóló jogszabályt. A kapitány szerint hiba, hogy a rendőrség költségvetése attól függ, mennyi a gyorshajtó az utakon, vagy éppen attól, hogy mennyien állnak meg tilosban. A 2008-as kormányrendelet ugyanis arról szól, hogy a beszedett közigazgatási bírságok egy részét a hatóság használhatja fel.
2008. május elseje óta a rendőrség által fényképpel igazolt szabálysértések esetén már senki nem hivatkozhat a családjára, hogy mentesüljön a büntetés alól. Azóta a gépjárművek üzemben tartói a felelősek azért, hogy a gépjárművükkel betartsák a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire, a járművel történő megállásra és várakozásra, az autópálya leállósávjának igénybevételére, a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra és a természet védelmére vonatkozó előírásokat.
Az előírások megszegése esetén a szabályszegés súlyosságának arányában 30 000 és 300 000 forint közötti bírságot szab ki a rendőrség. Mérlegelési lehetősége nincs a hatóságnak, az egyes szabályszegésekhez tartozó pontos összegeket előre meghatározták. Korábban több autós és szervezet is az alkotmánybírósághoz fordult az objektív felelősség miatt, mert szerintük sérül az ártatlanság vélelme a közigazgatási eljárásban. A rendőrségnek nem kell jelenleg „nyomoznia”.
Bár az objektív felelősség elvének használata az egyik leghatékonyabb bírságolási mód, hátránya is van. Mégpedig ha nem társul mellé más eljárás is. Ha ugyanis egy szabályszegés csak az autós pénztárcájának vastagságát veszélyezteti, a jogosítványát nem, az a tehetős vezetőt nem fogja vissza. Egy Porsche-, Ferrari-tulajdonosnak mit jelent, ha pl. havonta 100 000-et ki kell csengetni büntetésre? Ha a jogosítványa is bánhatná, más lenne a helyzet.
Önök szerint elképzelhető, hogy a jövőben a rendőrök a baleseti szempontból kockázatos helyszíneken mérik a sebességet megakadályozva a további áldozatokat? Vagy marad a sunyin elbújva, a sebességkorlátozó táblánál történő traffipaxolás, a komoly bevétel reményében?
Alul ott a komment mező!
Forrás: MR1-Kossuth Rádió