Látványos, ugyanakkor meglepően gyenge tanulmányautóval készül a Párizsi Autószalonra a Renault. A szupersportkocsi-szerű csoda végsebessége, teljesítménye a közelében sincs nemhogy egy mai szupersportkocsinak, de még egy sima, dízel, középkategóriás utcai Renault-nak sem.

Viszont öt másodperc alatt gyorsul százra és nem jön belőle füst.

Már papíron is hátborzongató

A végsebesség? 240? 260? 280? 320? Nem, nem. 180 km/h-nál letilt az elektronika

A végsebesség? 240? 260? 280? 320? Nem, nem. 180 km/h-nál letilt az elektronika

A DeZir projekt vezető dizájnere egy Laurens van den Acker nevű figura, korábban a Mazdánál dolgozott. (Aki nagyon akarja, bele is magyarázhatja az új Mazda 2 és 3 vonalait ebbe a Renault-ba.) A DeZir állítólag a Renault új formanyelvének első megtestesülése, utcai autóban majd a szintén Párizsban debütáló majdani új Clióban dönthetjük el, szeretjük-e.

A DeZir alapján fogjuk. Semmi túlzott kockázatvállalás, kicsit sok a számítógépes játékok világából, de az ellenirányban nyíló két hatalmas ajtó mindent visz. A gyártó olyanokat mond a sajtóközleményben, hogy az ajtók a Yin és Yang szembenállását jelképezik, a dizájnban a „Drive the change” (Nagyjából „Irányítsd a változást”) és a „Falling in love” (Szerelembe esni) szlogenek miatt van ennyi domborulat, szűk rés és ennyi VÖRÖS, de hát a gyártók már csak ilyenek. Nem tudják egyszerűen azzal elintézni, hogy hű de állat!

Furamód a beltér kevésbé attraktív. A vékony, vörös vájatokkal érdekesen dekorált ülések a képeken kicsit műanyag kerti bútorra emlékeztetnek, pedig a legfinomabb bőrrel kárpitozták őket. A kormány sima kerek, a hasonló külsejű színpadi autóktól elvárható joystick vagy legalább kettős szarv helyett. Még egy váltókar-szerű irányváltó is maradt középen, mintegy mementójaként a mechanikus váltós hőskornak az elektromosság világában.

A 21 collos kerekekre épített kétüléses kupé javarészt kevlárból készült, tömege csupán 830 kiló. A világítás LED-es, visszapillantó tükrök helyett kamerák segítik a kilátást hátra.

A beltérben sem tartóztatták meg magukat a formatervezők

A beltérben sem tartóztatták meg magukat a formatervezők

No de milyen motor van alatta?

A Renault főleg dizájnban élte ki magát a DeZir elkészítése során, a motort, a hajtásláncot az álmok világa helyett a valóságból vette. A 24 kilowattórás lítium-ion akku, a 150 lóerős, 226 Nm leadására képes villanymotor alapvetően a Renault utcai elektromos programjából való, létező autókból építették át őket a DeZirbe.

Gyorstöltővel húsz perc alatt hozható 80%-osra az akku, a hatótáv teljesen feltöltött akkumulátorokkal 160 kilométer. A DeZir nem tud 180 km/h-nál gyorsabban gurulni. Viszont van benne KERS. A fékezés energia egy részét a DeZir egy gyorstárolóban raktározza, a kormányon lévő gombbal ez kinyerhető egy-egy dinamikusabb gyorsításhoz. Mintha nitró lenne az elektromos autóban. Vagy a legendás Turbo Boost.

Műszaki adatok
Motorkonstrukció Elektromos szinkronmotor tekercselt forgórésszel
Akkumulátor 24 kWh, lítium-ion
Hengerek / szelepek száma 0/0
Max. teljesítmény kW[LE] 110(150)
Max. nyomaték Nm 226
Hajtáslánc Direkt hátsókerék-hajtás lassítóáttétellel, elektronikus irányváltó
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 5
Végsebesség (km/h) 180
Hatótáv (km) 160
 
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4225/1968/1163
Tengelytáv (mm) 2582
Csomagtér (liter) :-)
Menetkész tömeg (kg) 830
Gumiméret 245/35 R21