Az Emberibb Parkolásért Mozgalom, a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete javaslatot tett Budapest közlekedési gondjainak megoldására. A Főpolgármesternek és helyettesének címzett levelükben 12 pontba szedve rövid és hosszú távú forgalmi intézkedéseket javasoltak.
Többek között a forgalmi rend változtatásával, a lezárt utak megnyitásával, jelzőlámpák beállításával, P+R parkolók bővítésével, alagútrendszerek, hidak építésével, a BKV és a dunai közlekedés bővítésével, az építkezések jobb szervezésével kérik a városvezetőket a közlekedés fejlesztésére, a forgalmi torlódások enyhítésére.
Mint fogalmaznak: „a magas parkolási díjakért, benzinárért, adóterhekért a budapesti autósok csak lezárt, közlekedhetetlen utakat, állandósuló dugókat, terrorizáló parkolóőröket, és a menekülő utaknál keményen büntető rendőri szigort kapnak! Fővárosunk közlekedése nem összehangolt, forgalmi rendszere túlbonyolított, logikátlan és évtizedekkel van lemaradva az igényektől.”
AZ EMPAMO és a KDOE 12 pontja:
1.) A Margit híd felújítása és a 4-es metró építésének befejezéséig leállítani, elhalasztani a további olyan építkezéseket, amik az építkezéseket elkerülő közlekedési utak lezárásával, forgalomkorlátozással járnak. A feltétlenül szükséges munkálatokat, felújításokat jobb szervezettséggel, 3 műszakos munkabeosztással gyorsabban elvégeztetni.
2.) Biztosítani alternatív kerülő útvonalakat:
– A Széchenyi felső rakpart, (az MTA mellett) megnyitása a közlekedés számára, hogy a lezárt Margit híd helyett könnyebb felhajtást biztosítson a Lánchídra!
– A Pesti Barnabás utca forgalmi irányának megfordítása, hogy a lezárt Margit híd helyett könnyebb felhajtást biztosítson az Erzsébet hídra!
– Megnyitni a közlekedés számára a Nagymező utcát az Andrássy út és a Mozsár utca közt, megnyitni a Hajós utcát az Operaház mellett a Lázár utca irányába, hogy enyhítse a forgalmat az Andrássy úton és a Teréz körúton.
– Megnyitni a Bajcsy-Zsilinszky út balra kanyarodási lehetőségét a Nyugati téri aluljáró alatt, a Szemere utca forgalmának enyhítésére.
– Megnyitni a Pozsonyi út Jászai Mari téri végének közlekedését, az újpesti felső rakpart és a Pannónia utca forgalmának enyhítésére.
– Az építkezéseket úgy megszervezni, hogy csak időszakos, feltétlen útlezárásokkal járjanak. Külföldön darukat helyeznek magasított alapokra, és alattuk zavartalanul halad a forgalom.
– A szemétszállítást, az áruszállítást, konténerszállítást kizárólag a csúcsforgalmon, 8-20 órán kívüli időpontokra engedélyezni.
3.) A Margit híd felújítása és a 4-es metró építésének befejezéséig nem engedélyezni semmilyen forgalomkorlátozó, vagy közlekedési útvonalat, hidakat lezáró rendezvényt a Hungária körút és a Duna által határolt belső város és az első kerület területén. A rendezvényekre biztosíthatóak a közlekedést nem akadályozó helyszínek, vannak közparkok, Városliget, Felvonulási tér, Népliget. Az építkezések befejeztével is a közlekedést helyezni elsődleges szempontba, és a forgalomkorlátozó rendezvényeket munkaszüneti napokra halasztani.
4.) Kerékpárutak, kerékpártárolók, kerékpárkölcsönzők további létesítését úgy megtervezni, hogy sem közlekedési forgalmi sávot, sem parkolóhelyet ne szüntessünk meg! Ingyenesen igénybe vehető P+R parkolót létesíteni, amit kizárólag a saját vagy kölcsönzött, kerékpárral tovább közlekedő autósok használhatnak! Legyen lehetőség letenni az autót. Külföldi példákhoz hasonlóan tervbe venni gyalogos-kerékpáros híd építését.
5.) Támogatni az elektromos és hibrid autók elterjedését, dokkoló, töltő állomások létesítésével, adó-, illetve parkolási díjkedvezményekkel! Londoni példához hasonlóan energiacellás buszok forgalomba állítása.
6.) A jelzőlámpa rendszerek jobb összehangolása, a jelenlegi piros hullámok helyett zöldhullámokra állítása. Például: Pesti úton, Szentendrei úton, Szerémi úton, Egér úton. A kiegészítő kanyarodást engedélyező kisjelzőlámpák behangolása, hogy folyamatos haladást biztosítsanak a kanyarodók számára.
7.) A stuttgarti példához hasonlóan létesíteni autókölcsönzőt. Aki nagyobb csomagokat vagy sérültet szállítana, nagyobb távolságra utazna a városban, és a kerékpár nem alternatíva, használhasson egy kis fogyasztású, esetleg elektromos autót egy útvonalra.
8.) Nagyobb közlekedési csomópontokon, parkolási övezetek határain haladéktalanul nagy számban bővíteni a P+R parkolók számát, összehangolva a kerékpárkölcsönzőkkel, BKV-járatokra való átszállási lehetőségekkel!
9.) Kulturált és elfogadható minőségűre, a felhasználók igényei szerint kell megszervezni és bővíteni a közösségi közlekedést. Meg kell szüntetni Budapest elszigetelődését az egyre fejlődő agglomerációs településekkel. Bővíteni és összevonni a gyorsvasúthálózatot a metróhálózattal. A BKV járművein javítani kell a közbiztonságot, és tiszta, kényelmes, környezetkímélő járművekkel bővíteni a hálózatot. Bővíteni, népszerűsíteni a dunai közlekedési hálózatot.
10.) Javítani a tájékoztatási rendszeren, jelzőtáblák, tájékoztató táblák, utca névtáblák elhelyezésén. A körutakon, nagyobb csomópontoknál a főbb irányvonalakról, kanyarodási lehetőségekről, autópályák irányáról tájékoztató táblákat kihelyezni.
11.) Megvizsgálni alternatív lehetőségeket, mérnöki irodák ötleteit, külföldi példákat Budapest közúti közlekedési hálózatának bővítésére. Például: Hungária körút szintbeli, lámpás kereszteződéseit felül- vagy aluljárókkal kihelyettesíteni. Közlekedési alagutak építésével a forgalmat a föld alá vezetni, vagy újabb belső körgyűrűt építeni. Kiszélesíteni, parkkal lefedni az alsórakparti utakat. Ahol lehetőség van, a lámpás kereszteződéseket jobb áteresztőképességgel és energiát nem fogyasztó körforgalmakkal kihelyettesíteni. Közlekedési alagutakat építeni. Az M0-s körgyűrűt a budai oldalon is befejezni, ha kell, alagútépítéssel. Kibővíteni leállósávval a halálútnak nevezett régi szakaszt. Megszüntetni az M5-ös autópályánál a körgyűrű megtörését, folyamatossá tenni a haladást.
12.) A fizetőparkolási rendszert egységesíteni kell, és valóban a felhasználók, a forgalomszabályzás igényei szerint kell megszervezni, az Alkotmánybíróság 148/B/2005 határozata alapján! A bevételt közvetlen az önkormányzatokhoz folyósítani, és közlekedési fejlesztésekre fordítani. A fizetőparkolási övezeteket fixen kijelölni, hogy ne terhelődjön át lakóövezetekre, külvárosokba a parkolási probléma, és a területek szélein P+R parkolókat létesíteni.