A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a kereskedelmi gázolaj intézményének mielőbbi bevezetését kéri a kormánytól a fuvarozók számára, és szorgalmazzák, hogy az erre vonatkozó javaslatot minél előbb terjesszék a Parlament elé – mondta Vereczkey Zoltán, az egyesület elnöke sajtótájékoztatón, Budapesten.
Mindezzel arra utalt, hogy Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a múlt héten jövő év eleji bevezetésről beszélt, a MKFE tagjai számára viszont érthetetlen, hogy a kereskedelmi gázolaj ár alkalmazására miért kell közel fél évet várni.
Vereczkey Zoltán hangsúlyozta, hogy szerintük az idén az első félévben a központi költségvetésbe 20 milliárd forint bevétel nem folyt be amiatt, hogy nem Magyarországon tankolnak a hazai és a tranzit fuvarozók a gázolaj „túladóztatása” miatt.
Az MKFE elnöke szerint Magyarországon a gázolaj-kereskedelem mélyponton van, a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint gázolajból 9,9 százalékkal kevesebbet forgalmaztak, mint a múlt év azonos időszakában. Most már nemcsak a külföldi fuvarozókat kell meggyőzni arról, hogy itt tankoljanak, hanem a magyar fuvarozókat is.
A kereskedelmi gázolaj intézményének bevezetése esetén már megérné Magyarországon tankolni, és ez többletbevételt jelentene a költségvetésnek az év hátralévő részében – mondta Vereczkey Zoltán. Az MKFE számítása szerint a kereskedelmi gázolaj bevezetése esetén a fuvarozók 8 forintot igényelhetnének vissza a jövedéki adóból, és ez összhangban lenne az Európai Unió szabályozásával.
Az MKFE elnöke felhívta a figyelmet arra, a jövedéki adó visszatérítési lehetősége éppen azon fuvarozók számára jelentene ösztönzést a hazai tankolásra, akik egyenként nem részesülhetnek nagyfuvarozói kedvezményben, összforgalmuk azonban jelentősen meghaladja az ilyen kedvezményben részesülő vállalkozások forgalmát, ezek többnyire a hazai kis- és középvállalkozások.
A tavaly év végi adatok szerint összesen 7856 vállalkozás összesen 35 ezer járművel végezhetett nemzetközi közúti árufuvarozási tevékenységet, és 1103 vállalkozás összesen háromezer járművel nemzetközi autóbuszos személyszállítást.
Ez a sokezres tábor pedig igazán érdemi forgalomnövekedést okozhatna az üzemanyag-vásárlásban, amely az államháztartás szempontjából is kívánatos lenne.
Az MKFE elnöke ezért levélben fordult Matolcsy Györgyhöz, melyben megkérte, hogy a kereskedelmi gázolaj ár alkalmazási lehetőségét a kormány terjessze be mielőbbi elfogadásra az Országgyűlés elé.