A vizsgált járművek 43,3 százalékán volt legalább egy abroncs, amely helytelen nyomásértékkel futott, jellemzően a gyárilag előírt értéknél alacsonyabbal – derült ki a Michelin Hungária által szervezett közlekedésbiztonsági akció nyomán. Két hét alatt Magyarországon összesen több mint ötezer abroncsot ellenőriztek, vizsgálva az abroncsnyomást és az abroncsok műszaki állapotát, azért, hogy felhívják az autóvezetők figyelmét ezek fontosságára.
 

Rossz keréknyomás az autók 40%-án 1
Rossz keréknyomás az autók 40%-án 11


Ha a keréknyomás az előírtnál tartósan fél barral kevesebb, annak már hatása van a futó élettartamára, 20%-kal is lerövidítheti azt. Amennyiben a különbség eléri az egy bart, az már az üzemanyag-fogyasztás jelentős emelkedéséhez vezet, és a megváltozott úttartás, a rosszabb fékezési tulajdonságok miatt a közlekedők biztonságát is veszélyezteti.

A 2004 óta rendszeresen megrendezett akcióban idén a hat vidéki nagyvárosban mért járművek negyedén egyetlen helyes nyomásértékkel futó abroncs sem volt, 40,6%-ukon pedig mértek legalább egy, a veszélyes tartományhoz tartozó nyomásértéket. Mindössze a vizsgált járművek 27,5 százalékán volt mind a négy abroncs a helyes nyomásértékre beállítva.

Rossz keréknyomás az autók 40%-án 12


A futófelület kopottsága szintén figyelmet érdemel, ezen a területen pozitívak a tapasztalatok, a vizsgált több mint ötezer abroncsból csak 107-nek volt 2 mm alatti mintázati mélysége. (A jogi szabályozás minimum 1,6 mm-t ír elő.) 

A kora nyári melegben az összes vizsgált abroncs 15,9%-a téli gumi volt, prémiummárkáknál ez az arány alacsonyabb, 9,9%, míg a harmadik vonalbeli, ún. budget márkáknál 22,9% volt.
 
Az abroncsok általános műszaki állapotát vizsgálva, a leggyakoribb probléma a futófelület rendellenes kopása volt, amely a rossz futómű-beállításból, a nem megfelelő centrírozásból, illetve a nem megfelelő guminyomásból fakadhat, de akadt olyan abroncs is, amelyben szöget, csavart találtak a Michelin szakemberei.