Nem is meglepő, hogy az évad legnépesebb mezőnye sorakozik a Finn-ralin, összesen 102 páros nevezett, amelyek közül 15 WRC-vel vág neki az idén 60. alkalommal megrendezett vb-futamnak.
Bár a verseny murván zajlik, annak keménysége és a pályák nyomvonala miatt a tempó kiemelkedő. Ezen túlmenően számtalan ugratója révén, amelyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást követel a verseny.
Elképesztő ugratás Novikovtól 2009-ben:
2003-ban Markko Märtin és 2008-ban Sebastien Loeb révén nem skandináv pilóta vitte haza a győztes trófeát, ám idén északi győzelem várható. A Ford szeretné megtörni a Citroën idei lehengerlő lendületét, amelyre két finn pilótájával lehet is esélye. Mikko Hirvonen nagyon készül hazai versenyére, amelyen tavaly ő szerezte meg a győztesnek járó trófeát. Hirvonen a verseny záró napján ünnepli 30. születésnapját, és nem mellékesen a verseny központjának helyet adó Jyvaskylából származik.
„Nagyon várom, hogy megvédjem a tavalyi győzelmet, mert azt akarom, hogy Finnországban maradjon a trófea. Hazai pályán megvédeni a címet, természetesen még több izgalmat hoz az eseménybe. Az, hogy idén igazából csak kétnapos a verseny, az utolsó szakaszig izgalmakat hozhat” – mondta Hirvonen, akinek azért meggyűlhet a baja Sebastien Loebbel, hiszen a francia egyszer már nyert itt.
„Azt mondtam a győzelmem után (2008-ban), hogy még egyszer nem kockáztatnék ekkorát Finnországban” – kezdte Loeb. „Ezt éreztem a ralit követően, de mikor harcban állsz, ismét kockáztatsz. Ahogy idén Új-Zélandon is, ahol úgy hajtottam, mint egy őrült. Minden attól függ, hogy hogyan érzem magam a rali közben, de itt ülve azt mondom, hogy nem kockáztatok ismét akkorát. Az elkövetkező három murvás rali előtt nem hiszem, hogy nagy nyomás lenne rajtam. Nincs szükségem azokra a győzelmekre” – szögezte le a címvédő, annak tudatában, hogy hatalmas előnnyel vezet a bajnokságban.
Loeb új csapattársat kap erre a ralira Sebastien Ogier személyében, akinek a Portugál-ralin megszerzett győzelmét követően szavaztak bizalmat a Citroënnél, s ezúttal nem a Junior csapat színeiben, hanem az első számú alakulatnál mutathatja meg, mit tud. Ily csekély tapasztalattal azonban nem várható győzelem a fiatal franciától, még akkor sem, ha tudjuk, hogy nemrég három évre leszerződtették Loeb mellé, abszolút álomcsapatot létrehozva. Két francia pilóta egy francia csapatban.
Loeb korábbi fegyverhordozója, Dani Sordo kerül így a Juniorokhoz, ahol Kimi Räikkönen csapattársa lesz az évad hátralévő murvás futamain. A 2007-es Forma-1-világbajnok idén először olyan versenyen vehet részt, amelyet valamelyest ismer. Tavaly ugyanis már rajthoz állt a finn futamon, igaz, akkor még egy S2000-es Abarth-tal.
„Köszönhetően a múlt heti tesztnek, újra felvettük a tempót, ezek a tesztkilométerek pedig kiemelkedően fontosak egy olyan versenyen, mint ez. Minden bizonnyal segíteni fog a tavaly megszerzett tapasztalat, de nagy különbség van egy S2000-es jármű és egy WRC között, majdnem olyan, mintha különböző ralin indulnánk”- mondta Räikkönen, akinek szintén hazai verseny ez. „Amikor a Forma-1-ben voltam, soha nem volt lehetőségem hazai közönség előtt versenyezni. Tudom, hogy sok szurkolónk jön a szervizparkba és lesz ott a pályák szélén. Számomra ezért ez az évad fénypontja.”
Tavaly nem túl szépen zárta a Finn-ralit Räikkönen:
Egy nagy öreget is üdvözölhetünk Finnországban, hiszen Juha Kankkunen ismét (22. alkalommal) elrajtol ezen a versenyen, amelyet háromszor meg is nyert. Bár várhatóan ezúttal nem az aranyérmes helyen ér célba, de az első tízbe beférhet stobartos Fordjával a legendás raliversenyző. Finnországban számolni kell ugyanakkor a norvég Petter Solberggel is, aki szintén nagyot nyújthat ezen a ralin.
A rali
Idén egyedülálló módon szombaton fejeződik be a versengés, s gyakorlatilag két nap alatt zajlik majd a verseny. A csütörtöki közös teszt és az egyetlen gyorsasági szakaszt követően pénteken és szombaton folyik a versengés. Bár az időponton változtattak a szervezők, az utak nagyjából ugyanazok lesznek, mint tavaly.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn-rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt. A főhadiszállás tehát Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is.
A rali teljes hossza: 1316,22 km. Összesen 19 mért szakaszt teljesítenek a résztvevők, a gyorsasági szakaszok 308,94 km-t tesznek majd ki.
Az elmúlt évek Finn-rali győztesei:
2009 M. Hirvonen (Ford)
2008 S. Loeb (Citroën)
2007 M. Grönholm (Ford)
2006 M. Grönholm (Ford)
2005 M. Grönholm (Peugeot)
2004 M. Grönholm (Peugeot)
2003 M. Märtin (Ford)
2002 M. Grönholm (Peugeot)
2001 M. Grönholm (Peugeot)
2000 M. Grönholm (Peugeot)
1999 J. Kankkunen (Subaru)
1998 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T. Mäkinen (Ford)
1993 J. Kankkunen (Toyota)
1992 D. Auriol (Lancia)
1991 J. Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Bulgár-rali után:
Pilóták
1. S. Loeb 151 pont
2. S. Ogier 100 pont
3. M. Hirvonen 86 pont
4. J-M. Latvala 80 pont
5. P. Solberg 78 pont
6. D. Sordo 67 pont
7. M. Wilson 40 pont
8. F. Villagra 26 pont
9. H. Solberg 25 pont
10. K. Räikkönen 15 pont
Konstruktőrök
1. Citroën 232 pont
2. Ford 185 pont
3. Citroën Junior Team 125 pont
4. Stobart 98 pont
5. Munchis 40 pont
(Forrás: Amber PR)