Másfél héttel az Aldi üzletlánc-alapító Theo Albrecht halála után eladásra kínálják a néhai multimilliárdos limuzinját Düsseldorfban. A Mercedes-Benz S 420L a félénk üzletember lelkiállapotába is betekintést enged: 1971-es elrablása után a biztonságot tartotta a legfontosabbnak.
A dúsgazdag üzletember fukarkodott a luxussal és a kényelemmel: az üléshuzatokból és a kazettás rádióból a legegyszerűbb változatot választotta. Minden más viszont inkább egy James Bond-autóhoz illene.
A Mercedes S-osztály ránézésre nem különösebben feltűnő, bár a sötétített ablakokon át nem látni, hogy ül-e valaki a hátsó ülésen. A meglepetések ez után kezdődnek: a 6,5 centiméteres vastag ablaküvegek még a kézi páncéltörő gránátvetők lövedékeinek is ellenállnak. A legkeményebb acélból készült fenéklemez a B7 páncélozottsági kategóriának felel meg, ez az úgynevezett elnökosztály, ennél magasabb nincs.
„Ugyanilyen szerkezetű autóban élt túl Eduard Sevardnadze grúz elnök egy merényletet, amelyet két páncéltörő gránáttal követtek el” – mondja Michael Fröhlich autókereskedő. A speciális kialakítás mintegy 1,5 millió márkába kerülhetett 1996-ban, a limuzin most 174 ezer kilométerrel a tachométerben 100 ezer euróért (mintegy 28 millió forintért) cserélhet gazdát. Egy moszkvai borkereskedő már jelezte is, hogy érdekli a luxusautó.
„Ez egy guruló páncélterem” – jegyzi meg Fröhlich. Az oldalablakok annyira nehezek, hogy nincs olyan ablakmotor, amely megmozdítaná. „Saját hidraulikájuk van.” A speciális kerekek a gumiabroncsok golyótalálata után is továbbgurulnak.
A gépkocsi a konszernvezető szorongását tükrözi, aki évtizedeken át még fényképeztetni sem hagyta magát azután, hogy 1971-ben 17 napot töltött emberrablók fogságában. A multimilliárdos arra is felkészült, ha esetleg mérges gázzal követnének el merényletet ellene: az autónak saját oxigénellátó-rendszere van. Duplex távbeszélőrendszer gondoskodik arról, hogy a „páncélzárkából” kifelé és befelé is lehessen kommunikálni, a mikrofonok 30 méteres sugarú körben minden szót hallanak.
„Nyilvánvalóan nagyon félt” – említi meg az autókereskedő. Az összes ajtót robbanótöltetekkel látták el, amelyeket gombnyomásra lehet működésbe hozni. A csomagtartóban elrejtettek egy telefont, ha az esetleges emberrablók oda zárnák túszukat. Albrecht a fedelet is fel tudta volna robbantani.
A 3,5 tonnás páncélozott limuzin 4,2 literes, 278 lóerős motorjával majdnem olyan, mint egy béna kacsa. „Olyan nehézkesen megy, mint egy megrakott teherautó” – mondja megvetően Fröhlich.
Theo Albrecht sofőrjével másfél évvel halála előtt még használta az E-ZF 8261 rendszámú Mercedest, de ezután kivonták a forgalomból.
Forrás: MTI