Hamarosan két teljesen új személygépkocsi-modell gyártását kezdi el a zaporizzsjai autógyár (ZAZ), amelyeket elsősorban a FÁK-tagállamok piacain értékesítene.

Visszatér a Zaporozsec? 1
Visszatér a Zaporozsec? 9


Nyikolaj Jevdokimov, a ZAZ képviselője a sajtónak elmondta: a legnagyobb ukrán autóholding azt tervezi, hogy 2012-ig beindítja az új modellek tömeggyártását. Megjegyezte, hogy mindkét személygépkocsi-típust több mint felerészben Ukrajnában készült alkatrészekből szerelik össze – adta hírül kedden a liga.net ukrán üzleti hírportál.

A menedzser elmondása szerint már tart az új modellek szériagyártásának előkészítése. Hozzátette: a két ZAZ-termékben az ukrán hozzáadott érték meg fogja haladni az 50 százalékot, s ennek köszönhetően az új gépkocsimodelleket vámmentesen árusíthatják majd azokban a FÁK-országokban, amelyekkel Ukrajnának megfelelő megállapodása van.

Jevdokimov azt is közölte: új modelljeit a ZAZ ismert világcégekkel közösen fogja gyártani, de üzleti titokra való hivatkozással konkrétumot nem árult el. Bejelentette viszont, hogy az egyik modell prototípusának a bemutatója már ennek az évnek az utolsó negyedévében, míg a másiké 2011 harmadik negyedévében várható.

Az új modellek bevezetésével a ZAZ számára lehetővé válik, hogy a következő években – a Slavuta és Lanos típusok gyártásának beszüntetése után – megőrizze termelési kapacitását.

A ZAZ legismertebb modellje a Zaporozsec volt, amelyet 1958-tól egészen 1994-ig gyártottak. A Zaporozsec név a zaporizzsjai Szicshez tartozó kozák harcos nevéből ered. Az autót eleinte 887 köbcentis, V4-es, léghűtéses motor hajtotta, de később áttértek nagyobb, 1196 köbcentis hengerűrtartalomra. A motorteljesítmény 26 lóerőről indult, majd az évek során 45-ig jutott.

Népszerűségét elsősorban annak köszönhette, hogy a legolcsóbb szovjet autó volt.

Forrás: MTI, Wikipedia