A Green Car Congress internetes oldal közlése szerint a szokatlan összefogás alapja, hogy a Czysz E1 PC típusú kísérleti electrobike, az elektrocikli a nyár elején megnyerte a villanyüzemű motorkerékpárok számára rendezett híres Man-szigeti versenyt, majd néhány hét múlva a Mazda japán autógyár Laguna Seca-i gyári pályáján is diadalmaskodott.

Versenymotor villanyhajtással 1
Versenymotor villanyhajtással 21


A csodamotort Michael Czysz tervezte az általa kiötlött óriási akkumulátorokhoz. Egy eredetileg 990 köbcentis, 200 lóerős verseny motorkerékpárt épített át úgy, hogy a tank és a motor helyén elférjen a tíz darab, egyenként 9,8 kg súlyú lítium-polimer akkumulátor. Azok összkapacitása 12,5 kilowattóra. (Összehasonlításul: a már széles körben használt Primus hibrid kisautóé 1,3 kWh.)

Ekkora energia tempós elfogyasztása közben a szerkezetet olvadással-gyulladással fenyegető hő keletkezik. Czysz találmánya éppen a hő elvezetése: a légbordás benzinmotorok léghűtése helyett olyan olajhűtést szerelt a gépre, amelyet nem veszélyeztet sem a vízhűtésűeket fenyegető felforrás, sem az azt követő esetleges gőzrobbanás.

Versenymotor villanyhajtással 22


A hátsó kereket hajtó, egyenáramú, permanens mágnes állórészes, 500 voltos, 136 lóerős villanymotor viszont már a Remy cég remekműve. A motor 330 newtonméternyi nyomatékkal röpíti előre a járművet, miközben az energia 93 százalékát képes a hajtásra hasznosítani.

A hatalmas nyomatéknak köszönhetően nincs szükség sebességváltóra (amely hivatalosan nyomatékváltó), a vezetők egyszerűen a gázfogantyúval szabályozzák a sebességet. A rendszert digitális hajtási módnak nevezték el, vagy ahogy írják: D1g1tal Dr1ve.

A fékezést rekuperációval, azaz a lassuló kerekek forgatta villanymotor áramának visszatáplálásával segítik. Természetesen a gép minden más eleme is a legkorszerűbb technológia.