A legnagyobb kínai autógyártó konszern, a SAIC Motor Corp. a Wall Street Journal értesülése szerint részesedésvásárlás iránt érdeklődik az amerikai General Motorsban.

A SAIC a GM tervezett tőzsdei részvénykibocsátásában kívánna részt venni, de döntés még nem született a kérdésben – tudta meg az amerikai lap az ügyhöz közelálló, de meg nem nevezett forrásból.    A kínai autógyár mindössze annyit hozott nyilvánosságra, hogy szoros figyelemmel kíséri a GM részvénykibocsátási tervének alakulását.

A SAIC Motor Corp. a kilencvenes évek óta folytat autógyártási együttműködést Kínában a General Motors konszernnel. A GM részvényeinek 61 százalékát tartó és azt a tőkepiacon kihelyezni kívánó amerikai kormány rossz szemmel nézi külföldi nagybefektetők részesedésvásárlási szándékát, miután 50 milliárd dollárt fordított a GM megmentésére a csődtől.

Külföldi befektetők nagyobb GM-részvénypakett vásárlása az Obama-adminisztráció bírálói számára szolgáltatna muníciót arra, hogy az adófizetők pénzének elherdálásával, egy amerikai ikon külföldi kézre játszásának finanszírozásával vádolhassák a kormányt. Mivel azonban tőkepiaci kibocsátásról van szó, nem lehet külföldi befektetőket kizárni a részvények vásárlásából.

A GM-részvények kibocsátására valószínűleg a november másodikai, az elnöki ciklus közepén tartott, s ezért félidősnek nevezett választások után kerül sor annak érdekében, hogy ne válhasson kampánytémává. A tervek szerint a kibocsátást november hónapban le is bonyolítanák. Dan Akerson, a GM vezérigazgatója múlt heti nyilatkozata szerint azonban a kormány teljes részvénytulajdonának értékesítése akár évekre is elhúzódhat.

Dan Akerson szeptember elsején vette át a kormányrudat a GM élén és a kibocsátást illetően jóval pragmatikusabb álláspontot képvisel elődjénél. Edward E. Whitacre Jr. még a lehető legtöbb részvény minél hamarabbi értékesítésére igyekezett rávenni a kincstárt. Dan Akerson viszont támogatja a kincstár törekvését a lehető legjobb kibocsátási árfolyam elérésére még akkor is, ha ehhez hosszabb ideig meg kell tartania a részvények nagy részét.

Kína, a világ legnagyobb autópiaca a GM egyik legfontosabb bevételi forrásává nőtte ki magát az utóbbi években. Augusztusban a GM eladásai 19 százalékkal növekedtek a tavalyihoz képest. A GM kínai eladási sikereiben kulcsfontosságú szerepet játszik a SAIC konszernnel folytatott együttműködés. A General Motors tulajdonában van a Chevrolet, a Buick, a GMC, a Cadillac és az Opel márka is.

Forrás: MTI