Lynk & Co néven új, az egész világon árusítani szánt autómárkát hív életre a Volvót is birtokló kínai Geely autógyár. Mint a sajtótájékoztatón kiderült, már négy éve megkezdték a márka felépítését és az új modellek kifejlesztését. Csak egy adat: az akkor tizenkét fős, a svédországi Göteborgban és Sanghajban működő formatervezői gárda időközben 400 fősre bővült és két újabb irodát is nyitottak Barcelonában és Los Angelesben.
Az új márka elnöke, a korábban az Opelnél vezető tisztséget betöltő Alain Visser, valamint a formatervezést vezető, korábban a Fordnál, jelenleg pedig a Volvónál tevékenykedő Peter Horbury ezzel is azt kívánta jelezni, hogy az új márkát az egész világ vásárlóközönségének szánják.
A négyéves munka eredményeként már elkészült az első modell is, egy szabadidő-autó, amely nemes egyszerűséggel a 01 jelzést kapta a keresztségben. Kifejlesztésében természetesen oroszlánrészt vállaltak a Volvo szakemberei, akik tudták, hogy az alapul szolgáló CMA (Compact Modular Platform – kompakt méretű típusok moduláris padlólemeze) padlólemezre a jövőben több Volvo típus is épül majd. Az első egyébként a jövőre piacra lépő új XC40.
Az új márka első típusának kialakításakor kiemelt szempont volt az egész világon tetszést arató formaterv, az alacsony fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, a biztonság, az állandó internetkapcsolat és a minőség. Mindebből és a Göterborgban szerdán történt első találkozásunkkor szerzett tapasztalatok alapján egyelőre az körvonalazódik, hogy a Lynk & Co típusai nem egyedül az alacsony árukkal akarnak majd hódítani. Annak ellenére sem, hogy lesznek belőle egyszerűbb, olcsóbb kivitelek csatolt lengőkaros hátsó futóművel (a nagyobb teljesítményűek oldalanként négy lengőkart felvonultató felfüggesztést kapnak) és egyzónás, kézi vezérlésű klímával.
Bár a nemzetközi sajtótájékoztatón egy álcázást viselő, a gyári teszteken keresztülment autón és egy műanyag modellen kívül egy, a szerkezeti egységeket feltáró metszetet mutattak be (fotózni nem volt tilos), utóbbi bepillantást engedett a műszaki megoldásokba és főként azok sokféleségébe.
Az alapmodellek benzinmotorral, kézi sebességváltóval és elsőkerék-hajtással készülnek, de a Lynk & Co 01-es modelljéből készülhet összkerékhajtásos, hibrid, konnektoros hibrid és teljesen elektromos kivitel is. Ami biztosnak látszik: a konnektoros hibrid nem lehet összkerékhajtásos, mert ahogy a fenti képen is látszik, a 9,7 kWórás, 50 kilométeres hatótávot adó akkumulátor a kardánalagútban foglal helyet.
Alapmotorként másfél literes, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotort kínálnak, ami nem más, mint a Volvo jól ismert kétliteres, négyhengeres motorjának egy hengerrel csökkentett hengerszámú változata. Legnagyobb teljesítménye 180 lóerő lehet (kisebb teljesítményszintekkel is várható), amihez a konnektoros hibrid változatban (ilyet láttunk) 75 lóerős elektromotor társul. Erőátvitelre saját fejlesztésű, hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltót vetnek be. Ezzel a hajtáslánccal a körülbelül 1,7 tonnás Link & Co 01 szabadidő-autó hozzávetőlegesen (a jelen lévő gyári szakember csak így adta meg) 6,7 és 7,0 másodperc közötti idő alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órás tempóra.
Amint a neve is utal rá, a 01-es csak az első a sorban, a későbbiekben számos további, különböző karosszériaformájú típust kívánnak piacra dobni. Azt azonban, hogy ezt milyen formában tervezik, csak csütörtökön árulják el egy másik, már Berlinben tartandó bemutatón.
Ja, és hol a magyar alkatrész? A konnektoros hibrid kivitel erősáramú kábeleit a Lear gödöllői gyára szállítja a Volvónak, azaz pardon, a Lynk & Co számára.